Zo gaat de Formule 1 wagen anno 2021 eruit zien.

Zo ziet Formule 1 er in 2021 uit

Op de donderdag voor de Grand Prix van de Verenigde Staten maakten Liberty Media en de FIA de nieuwe reglementen voor 2021 bekend. Meest in het oog springend is het design dat de Formule 1 wagens vanaf dat jaar mee krijgen. De nieuwe reglementen moeten de actie op de baan gaan verbeteren en de sport weer aantrekkelijker maken voor de fans. Hoe die FIA dat van plan? Wij kijken alvast vooruit naar de Formule 1 reglementen voor 2021.

Design van de Formule 1 wagen op de schop

De Formule 1 wagen anno 2021 zal er heel anders uit gaan zien dan we gewend zijn. Men heeft gekeken naar het esthetische oogpunt, maar ook naar de functionaliteit van de bolides. Het bodywork, de vleugels en de ophanging van de wagens wordt simpeler gemaakt. Veel winglets en flapjes gaan verdwijnen. Het moet er voor zorgen dat de lucht achter de wagens schoner is waardoor het volgen (en dus ook het inhalen) makkelijker wordt.

Formule 1 bolides in 2019 verliezen ongeveer veertig procent downforce wanneer ze een andere auto volgen. In 2021 zal dit nog maar tussen de vijf en tien procent zijn. Het is overigens niet alleen het bodywork en de vleugels die hier aan bijdragen. Pirelli gaat banden aanleveren die minder profiel hebben. Dit moet er mede voor zorgen dat er minder vuile lucht gegenereerd wordt.

De huidige 13-inch velgen maken plaats voor 18-inch exemplaren. De velgen worden voorzien van roterende LED display panelen dat toeschouwers naast de baan meer informatie moet gaan geven. Ook is er een voorstel gedaan voor LED panelen op het bodywork van de wagens, vergelijkbaar als in de IndyCar series wordt gebruikt.

Zo gaat een Formule 1 wagen er vanaf 2021 uitzien.
Zo gaat een Formule 1 wagen er vanaf 2021 uitzien.

Een financieel reglement

Na jarenlang gesteggel over de financiën van Formule 1 teams komt er eindelijk een budgetplafond. Teams mogen vanaf 2021 maximaal honderdvijfenzeventig miljoen dollar uitgeven aan zaken die de prestaties op het circuit beïnvloeden. De marketing en salarissen van coureurs en ander top personeel valt hier dus niet onder.

Het financieel reglement moet ervoor zorgen dat de gaten tussen de teams (zowel financieel als in performance) acceptabel blijven. Het moet een kampioenschap opleveren dat competitiever is dan nu het geval is. Sinds 2016 is het maar zes keer voorgekomen dat een coureur die niet voor Mercedes, Ferrari of Red Bull uitkomt op het podium is gefinisht.

Het budgetplafond is gebaseerd op 21 races per seizoen. Voor elke race die extra aan de kalender wordt toegevoegd wordt het budgetplafond met één miljoen dollar per race verhoogd.

Het budgetplafond moet ervoor zorgen dat teams dichter bij elkaar komen op financieel en sportief vlak. (Foto: Getty Images/Red Bull Content Pool)

Restricties op onderdelen

De restricties op de hoeveelheid onderdelen die de teams mogen gebruiken worden aangescherpt. Zo wordt bijvoorbeeld het gebruik van remblokken aangescherpt. De power-unit componenten blijven gelijk. Het uitlaatsysteem wordt aan de lijst van power-unit componenten toegevoegd. Elke coureur mag zes uitlaatsystemen gebruiken per seizoen.

Daarnaast wordt de ontwikkeling van de wagens aangescherpt. Teams mogen maar een beperkt aantal upgrades doorvoeren tijdens het seizoen. Dit moet er voor zorgen dat de kosten op de ontwikkeling omlaag gaan en dat de grid competitief blijft.

Een ander aspect om de kosten te drukken is een limiet op de hoeveelheid windtunneltests die de teams mogen doen. Doel is om het aantrekkelijker te maken om digitale oplossingen (zoals Computational Fluid Dynamics) meer te gaan gebruiken.

Er komen verdere restricties op het gebied van onderdelen en upgrades.
Er komen verdere restricties op het gebied van onderdelen en upgrades.

Opzet van het raceweekend

Het raceweekend zal er ook anders uit gaan zien. Liberty Media wil de kalender uitbreiden tot vijfentwintig races. Om dit voor de teams en haar personeel behapbaar te houden wordt het format van het raceweekend iets aangepast.

Een Formule 1 weekend zal namelijk korter worden. De donderdag (de media-dag) wordt geschrapt. De persconferentie wordt verplaatst naar de vrijdagochtend. De vrije trainingen zullen dan later op de vrijdag verreden worden. Op zaterdagochtend wordt vervolgens parc-ferme van kracht. Dat wil zeggen dat de wagens vanaf de start van de derde vrije training niet meer aangepast mogen worden.

Ook mag men tijdens de rest van het weekend geen gebruik meer maken van upgrades die men in de eerste- en tweede vrije training heeft getest. Upgrades moeten dus voorafgaand aan het weekend aan de FIA kenbaar worden gemaakt en permanent op de wagens worden geplaatst.

Teams moeten minimaal twee keer in het seizoen een vrije training reserveren voor een coureur die minder ervaring heeft dan twee Grand Prix starts. Zo moet jong talent meer kans krijgen om meters te maken in een moderne Formule 1 wagen.

De persconferentie van donderdag wordt verplaatst naar vrijdagochtend.
De persconferentie van donderdag wordt verplaatst naar vrijdagochtend. (Foto: Clive Mason/Getty Images/Red Bull Content Pool

Gaan de nieuwe reglementen ook werken?

Liberty Media en de FIA hebben al aangegeven dat men verwacht dat het twee tot drie jaar zal duren voordat de nieuwe reglementen hun volledige potentieel hebben benut. Ook laat men weten dat er nog wijzigingen aangebracht kunnen worden aan de reglementen, maar dat dit de solide basis is die staat. Liberty Media en de FIA geloven dat dit een begin van ontwikkeling is, niet het eind.

De Formule 1 zal met deze reglementen niet sneller zijn dan het nu is, maar de actie op de baan moet hier van gaan profiteren. Men verwacht enkele seconden op rondetijd in te gaan leveren, maar sluit ook niet uit de in de loop der tijd de rondetijden weer omlaag gaan omdat dat de natuurlijke evolutie van de sport is.

Een grote slag om de arm dus voor wat betreft de Formule 1 reglementen van 2021 en dat is ook logisch. Goed om te horen is dat men de sport wil verbeteren en dat er minder wordt gesproken wordt over een show. Actie op de baan is belangrijk en daar heeft men overduidelijk het meeste aan gesleuteld. Het lijkt erop dat de fan de grote winnaar wordt vanaf 2021.

De Formule 1 wagen voor 2021.

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven