Peugeot 908 HDI FAP

Waarom Peugeot terugkeert in het WEC

Peugeot keert per 2022 terug in het World Endurance Championship (WEC). Het Franse merk gaat een fabrieksteam inzetten in de nieuwe Hypercar klasse. Peugeot nam in 2011 voor het laatst deel aan de LMP1 klasse van het kampioenschap en trok toen relatief onverwacht de stekker uit het project. In twee eerdere tijdperken in het WEC lukte het om zowel de 24 uren van Le Mans te winnen als de wereldtitel lange afstand racen. Autosport Uitgelicht legt uit waarom Peugeot terugkeert in het WEC.

(On)verwachte terugkeer

Het blijft een combinatie waarvan de geruchtenstroom eigenlijk nooit gaat liggen. Het WEC en Peugeot worden doorlopend met elkaar in verband gebracht. Als het Franse fabrieksteam meedoet dat gaan er geruchten dat ze vertrekken, en als ze niet meedoen dan gaan er geruchten dat ze een rentree maken. Dat laatste is nu inderdaad het geval.

Peugeot gaat met een Hybride Hypercar meedoen aan de nieuwe Hypercar klasse. De rentree gaat plaatsvinden eind 2022, wanneer het 2022/2023 seizoen begint. De 24 uren van Le Mans in 2023 zal dus de eerste thuiswedstrijd zijn voor de Franse equipe.

Peugeot keert terug in het WEC met een hybride hypercar.
Peugeot keert terug in het WEC met een hybride hypercar. (Foto: By DoomWarrior – Own work, CC BY-SA 3.0)

Geldkwestie

Zoals altijd in de autosport spelen de financiën een grote rol in de autosport. Het Hypercar reglement zorgt ervoor dat de kosten voor deelname aan het WEC behoorlijk gereduceerd worden. De betaalbaarheid van de klasse is dus van doorslaggevende factor om deel te nemen. De mogelijkheid om hybride power-units te gebruiken is een andere reden dat Peugeot over de streep trok om het toch nog eens te wagen in het WEC.

Peugeot gaf onlangs nog aan niet te peinzen over een terugkeer met LMP1 materiaal omdat dit te duur zou zijn. Men springt voorzichtig om met het autsport budget. In 2018 werd het Dakar project van Peugeot al stopgezet, en ook het World Rallycross programma moest eraan geloven. Er is dus budget vrij (gemaakt) voor het goedkoper geworden WEC.

De hypercar klasse is behoorlijk goedkoper dan de huidige LMP1. Daarom keert Peugeot terug in de endurance racerij.
De hypercar klasse is behoorlijk goedkoper dan de huidige LMP1. Daarom keert Peugeot terug in de endurance racerij. (Foto: By DoomWarrior – Own work, CC BY-SA 3.0)

Roemruchte historie

Peugeot is onlosmakelijk verbonden met het WEC. Vanaf 1991 waren de Fransen al actief in de voorloper van het WEC, het World Sportscar Championship. De Peugeot 905 werd ontwikkeld en bleek een schot in de roos. Het duurde slechts tot 1992 voordat de 24 uur van Le Mans werd gewonnen met Derek Warwick, Yannick Dalmas en Mark Blundell. Dat jaar werd ook het kampioenschap veilig gesteld. Een jaar later finishte Peugeot eerste, tweede en derde op Le Mans met Éric Hélary, Christophe Bouchut en Geoff Brabham in de winnende bolide.

In de periode 2007-2011 was Peugeot actief in de LMP1 klasse van het WEC met de Peugeot 908 op diesel. In 2009 wist men de 24 uur van Le Mans te winnen met David Braham, Marc Gené en Alexander Wurz achter het stuur. Eind 2011 trok men zich terug uit het kampioenschap, ondanks dat er een gloednieuwe hybride LMP1 bolide was ontwikkeld.

De Peugeot 905B Evo waarmee de 24 uren van Le Mans in 1993 gedomineerd werd. (Foto: By Thomas doerfer – Own work, CC BY-SA 3.0)

Hypercar klasse krijgt vorm

Peugeot is het derde team dat zich officieel committeert aan de Hypercar klasse. Eerder maakte Aston Martin al bekend deel te gaan nemen met de door Adrian Newey ontworpen Valkyrie.

Toyota blijft actief in het WEC. De Japanners gaan een op de GR Super Sport Concept gebaseerde hypercar inzetten.

Aston Martin Valkyrie tijdens het publieke debuut op Silverstone
Aston Martin gaat deelnemen aan de hypercar klasse met de Valkyrie (Foto: Red Bull Content Pool)

Omslagfoto: Christian Yanchula – Christian Yanchula, Public Domain

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven