Sebastian Vettel tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi 2019

Waarom is er ophef rondom Mission Winnow?

Enige controverse is bij Ferrari niet vreemd. Het Italiaanse team wordt eens in de zoveel tijd wel weer verdacht van het breken van de reglementen of het maakt de tongen los door op bizarre wijze teamorders toe te passen. Ook de verbinding met sigarettengigant Phillip Morris doet nog dikwijls het nodige stof opwaaien. De nieuwste rel rondom de samenwerking is het voeren van de Mission Winnow logo’s op de Ferrari bolides. Wat is Mission Winnow en waarom veroorzaakt het zoveel ophef? Autosport Uitgelicht zo het het uit.

Het verbod op tabaksreclame

Ruim veertig jaar heeft Ferrari al een sponsordeal met Phillip Morris. Het moederbedrijf van sigarettenfabrikant Marlboro. De logo’s van Marlboro waren op een bepaald moment in de geschiedenis zelfs synoniem voor de rode livery van de wagens uit Maranello. Het bekende sigarettenpakje op de airbox van de wagens verdween in April 2008 definitief van de wagens.

De regels omtrent tabaksreclame in Europa waren inmiddels aangescherpt tot een algeheel verbod. Dat weerhield Phillip Morris er echter niet van om Ferrari te blijven sponsoren. De logo’s van Marlboro mochten dan wel niet getoond worden, er waren nog genoeg manieren om mensen ombewust de link te laten leggen met de sigarettenfabrikant.

De Marlboro logo's stonden jarenlang prominent op de Ferrari wagens.
De Marlboro logo’s stonden jarenlang prominent op de Ferrari wagens. (Foto: Ferrar Media Center)

Slinkse tabaksreclame ondanks verbod

De logo’s van Marlboro maakten namelijk plaats voor streepjescodes. Er stond weliswaar geen Marlboro logo op de auto, maar iedereen wist wat men bedoelde met de streepjescode op de airbox en achtervleugel van de Ferrari. In 2010 werd Ferrari op de vingers getikt en verdween ook de streepjescode van de wagens van Fernando Alonso en Felipe Massa. Demonstratief verving Ferrari de streepjescode voor een witte rand, dat niet direct met Marlboro te verbinden was, maar de boodschap wel overbracht.

Daarna introduceerde Ferrari een logo dat, onder de juiste hoek bekeken, iets weg had van een pakje Marlboro. Wederom was er controverse want het logo werd op de bekende plek op de airbox geplaatst. Ferrari gebruikte het logo van 2011 tot 2017. Na 2017 leek het gebeurd met de sluiksponsoring van Phillip Morris op de Ferrari wagens. Tot eind 2018 een nieuw merk zijn intrede deed.

De streepjescode werd in 2010 in de ban gedaan.
De streepjescode werd in 2010 in de ban gedaan. (Foto: Ferrari Media Center)

De volgende poging?

Want in oktober 2018 stonden er ineens logo’s van ‘Mission Winnow’ op de wagens. Een initiatief van Phillip Morris. Wie het logo kantelt, ziet echter de bekende Marlboro strepen terug. Daarom vlogen de gezondheidsorganisaties meteen in de gordijnen, want men vermoedde verkapte tabaksreclame. Maar Phillip Morris had ditmaal verder gedacht dan alleen maar de gedachte naar Marlboro sturen.

Met name in Australië en Europa werd de druk op Ferrari opgevoerd, want de Mission Winnow reclame zou in strijd zijn met de regelgeving omtrent tabaksreclame. Daarom verscheen het team in 2019 tijdens die races niet met de logo’s aan de start, maar met stickers die refereerden naar het negentig jarig bestaan van het merk Ferrari. Maar toen het circus eenmaal Europa had verlaten waren de logo’s snel terug waardoor de discussie over Mission Winnow weer oplaaide.

Na de onthulling van de Ferrari SF1000 (de Formule 1 bolide voor 2020) zijn er wederom diverse organisaties die Ferrari voor de rechter willen slepen om de vermeende tabaksreclame. De logo’s van Mission Winnow prijkten namelijk weer als vanouds op de Italiaanse wagens.

In Japan 2018 verschenen de Mission Winnow logo's op de Ferrari bolides.
In Japan 2018 verschenen de Mission Winnow stickers op de Ferrari bolides. (Foto: Ferrari Media Center)

Wat is Mission Winnow?

Waar Mission Winnow precies voor staat was bij de lancering van het merk nou niet heel erg duidelijk. Een blik op de website leert dat het een nogal breed doel is. Winnow staat voor win-now (win nu) en is bedoeld om te zoeken naar een weg om ‘dingen’ beter te doen. Men wil in de gedachten kijken van innovators en trendsetters om te zien hoe ze excelleren. 

Een nogal zweverig streven dus wat vooral gestuurd is op evolutie en vooruitgang. De nadruk op de samenwerking met Ferrari en MotoGP team Ducati komt op de website van Mission Winnow ook sterk naar voren. Phillip Morris is naast partner van Ferrari ook al jarenlang verbonden met Ducati.

Volgens Mission Winnow is de campagne louter informatief en vooral geen reclame voor sigaretten. Eerder om het roken juist te ontmoedigen. De werkelijk achterliggende gedachte zal nooit helemaal bekend worden. Daarmee zal Ferrari voorlopig ook nog wel de vliegen van zich af moeten slaan als het gaat om de vermeende tabaksreclame.

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven