Tien keer Toro Rosso! (Deel 2)

In deel 1 van ‘Tien keer Toro Rosso’ keken we naar vijf absolute hoogtepunten van het Italiaanse team, dat volgend jaar door het leven gaat als Alpha Tauri. In het tweede en laatste deel van deze special kijken we naar de overige vijf opmerkelijke Toro Rosso momenten uit de geschiedenis. Hierin komen ook een aantal kenmerkende dieptepunten aan het licht.

6. Vettel elimineert Webber in Japan

In 2007 is een Toro Rosso in de punten een zeldzaamheid. Vitantonio Liuzzi en Scott Speed kunnen niet imponeren. Halverwege het seizoen moet Speed dan ook het veld ruimen, ten faveure van Sebastian Vettel. Vanaf dat moment gaat het beter met het team. Op de Fuji Speedway, tijdens de chaotische Grand Prix van Japan, komt Vettel in de regen zelfs zo ver naar voren dat hij op podiumkoers rijdt.

Eerder in de race had Vettel al kortstondig aan de leiding gereden. Daarmee was hij de jongste coureur ooit aan de leiding van een Grand Prix tot dan toe. Het was sowieso een goede middag voor Red Bull, want Mark Webber was opgeklommen naar de tweede positie. Wanneer Fernando Alonso in de McLaren crasht, komt de safety car de baan op. Daar gaat het hopeloos mis voor zowel Red Bull Racing als Toro Rosso.

In het slechte zicht achter de safety car, en dankzij Lewis Hamilton die wel heel enthousiast afremt en optrekt, ramt Vettel vol de Red Bull van Webber van achteren. Webber (die kampt met een voedselvergiftiging, en in zijn helm al had overgegeven) moet zijn wagen langs de kant parkeren. Vettel valt later in de pitlane uit, waarna hij zijn tranen in de pitbox niet kan bedwingen. Een goed resultaat voor zowel Red Bull Racing als Toro Rosso gaat die middag letterlijk het putje in.

Sebastian Vettel kan in Japan flink scoren voor Toro Rosso. Hij rijdt alleen tegen Mark Webber aan en ziet zo een potentiële podiumplek in het putje glijden.
Sebastian Vettel kan in Japan flink scoren voor Toro Rosso. Hij rijdt alleen tegen Mark Webber aan en ziet zo een potentiële podiumplek in het putje glijden. (Foto: GEPA pictures/Red Bull Content Pool)

7. Voorwielen van Buemi beginnen voor zichzelf

Het zijn inmiddels wereldberoemde beelden. De Toro Rosso van Sebastien Buemi die spontaan zijn beide voorwielen verliest. Het is weliswaar een vrije training, maar de schrik zit er bij Toro Rosso goed in, en men besluit ook om de teamgenoot van Buemi, Jaime Alguersuari, in de pitbox te houden voor de rest van de training.

De reden achter het afbreken van de voorwielen zat in de ophanging. De rechter voorwielophanging brak af, waarna vrijwel meteen daarna de linker voorwielophanging het ook begaf. Deze was niet bestand tegen het gewicht van de volledige voorzijde van de wagen.

Het moment ging de hele wereld over en is nog steeds veel te zien op social media. Veel autosportfans gebruiken het moment nog steeds als GIF in posts.

Sebastien Buemi tijdens de Grand Prix van China in 2010, hier weer met voorwielen.
Sebastien Buemi tijdens de Grand Prix van China in 2010, hier weer met voorwielen. (Foto: By Drewderivative work: Chubbennaitor (talk) – Buemi_Chinese_GP_qualy_2010.jpg, CC BY 2.0)

8. Champcar kampioen vreemde eend in de bijt

Toro Rosso is een opleidingsteam. Jonge coureurs worden in Faenza (waar de fabriek van Toro Rosso staat) klaargestoomd voor het grote werk bij Red Bull Racing. Door de jaren heen zijn er meer coureurs die zijn afgeserveerd door Red Bull, dan dat ze daadwerkelijk doorstroomden richten Red Bull Racing.

Normaliter wordt er gekozen uit coureurs uit de junior poule van Red Bull. In 2008 was dat anders. Viervoudig Champcar kampioen Sébastien Bourdais krijgt eindelijk zijn kans in de Formule 1, bij opleidingsteam Toro Rosso. Hij debuteert weliswaar in de punten tijdens de openingsrace in Melbourne, maar dat heeft hij mede te danken aan de vele uitvallers.

Dat jaar scoort Bourdais nog maar één keer punten, in de door regen geteisterde slotfase van de Belgische Grand Prix. Een race later kwalificeert hij zich knap als vierde op Monza (terwijl teamgenoot Sebastian Vettel pole pakt). Maar Bourdais komt niet van de startgrid, waardoor hij alsnog als laatste moet starten.

Lang is het onduidelijk of Bourdais ook voor 2009 mag aanblijven bij Toro Rosso. Dat mag uiteindelijk. Maar hij komt niet verder dan twee puntenfinishes en staat in de schaduw van debutant Sebastien Buemi. Na de Grand Prix van Duitsland zit het Formule 1 avontuur van Bourdais en definitief op.

Sébastien Bourdais moet halverwege 2009 het veld ruimen na tegenvallende prestaties.
Sébastien Bourdais moet halverwege 2009 het veld ruimen na tegenvallende prestaties. (Foto: By Jez Elliott from Bristol, UK – Sébastien Bourdais, CC BY 2.0)

9. Buemi aan de leiding in Canada

Een Toro Rosso aan de leiding van een Grand Prix. Dat is een zeldzaamheid. Tijdens de Canadese Grand Prix in 2010 reed Sebastien Buemi één ronde aan de leiding. Dat was voor hem de eerste keer in zijn carrière, maar voor Toro Rosso ook de eerste keer sinds 2008.

De Canadese Grand Prix in 2010 was een andere race dan we gewend waren in dat jaar. Tijdens de overige races in 2010 zijn de Bridgestone banden zo hard als beton waardoor elke race een gegarandeerde éénstopper is. In Canada vertonen de banden zowaar slijtage. Het maakt van de race een tweestopper met verschillende strategieën.

Toro Rosso pakt dat goed aan. In combinatie met een ijzersterke race-pace zorgt het ervoor dat Buemi aan de leiding komt wanneer de concurrentie de pits induikt. Het hoogtepunt duurt echter maar één ronde. Dan moet ook Buemi verse banden halen. De Grand Prix van Canada 2010 zou de blauwdruk zijn voor de eerste jaren van het Pirelli tijdperk.

Sebastien Buemi weet in Canada de leiding te pakken. Al is het voor één ronde wanneer de coureurs voor hem de pits opzoeken.
Sebastien Buemi weet in Canada de leiding te pakken. Al is het voor één ronde wanneer de coureurs voor hem de pits opzoeken. (Foto: By Gregory Moinederivative work: Chubbennaitor (talk) – Buemi_Canada_GP_2010.jpg, CC BY 2.0)

10. Team van de herintreders

Helmut Marko stond altijd bekend als de man die geen tweede kansen gaf. Dat lijkt de laatste jaren anders te zijn geworden. Met een opdrogende stroom aan junioren moet men recent terugpakken op talenten die te licht bevonden zijn bij Red Bull Racing, of zelfs junioren die nog voor de Formule 1 de laan uit gestuurd werden.

Zo werden Brendon Hartley en Alexander Albon al uit het junior programma gegooid nog voordat ze de Formule 1 wisten te bereiken. Beide coureurs kregen ook een (onverwacht) telefoontje van Helmut Marko of ze niet alsnog voor Toro Rosso wouden rijden. Albon werd zelfs uit zijn Formule E contract met Nissan E-Dams gekocht.

Ook kwamen coureurs terug vanaf ‘het grote’ Red Bull Racing. Daniil Kvyat bewandelde de omgekeerde route in 2016 toen Red Bull Max Verstappen wel de grote kans moest geven, en niet geheel onterecht achteraf bekeken. Ook Pierre Gasly bezweek onder de druk van Red Bull Racing, en ruilde halverwege 2019 van stoeltje met Alexander Albon.

De Formule 1 droom van Brendon Hartley was na één volwaardig seizoen wederom voorbij.
De Formule 1 droom van Brendon Hartley was na één volwaardig seizoen wederom voorbij. (Foto: Charles Coates/Getty Images/Red Bull Content Pool)

Omslagfoto: Photo by Peter Fox/Getty Images/Red Bull Content Pool

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven