George Russell won in 2018 het Formule 2 kampioenschap

Superlicentie punten: Hoe werkt het?

Om Formule 1 coureur te kunnen worden moet elke coureur beschikken over een zogenaamde superlicentie. Om in aanmerking te kunnen komen voor een superlicentie moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Autosport Uitgelicht zocht alles uit over de superlicentie punten.

FIA International Sporting Code

In de FIA International Sporting Code staan een zestal voorwaarden waaraan een coureur aan moet voldoen om in aanmerking te komen voor een superlicentie. De coureur moet:

  1. houder zijn van een klasse A competitievergunning
  2. houder zijn van een geldig auto rijbewijs in het land waarvan de coureur de nationaliteit heeft.
  3. een minimum leeftijd hebben van achttien jaar op het moment dat het eerste Formule 1 evenement voor de betreffende coureur plaatsvindt.
  4. geslaagd zijn voor een theorietoets betreffende de sportieve reglementen van de Formule 1.
  5. minimaal voor tachtig procent hebben deelgenomen in twee seizoenen in een single seater klasse.
  6. over de vorige drie seizoenen minimaal veertig superlicentie punten hebben verzameld in klassen die de FIA heeft opgenomen in het superlicentie punten systeem.
Alexander Albon vergaarde in de opstapklassen voldoende punten om zijn debuut te maken bij Toro Rosso in 2019.
Alexander Albon vergaarde in de opstapklassen voldoende punten om zijn debuut te maken bij Toro Rosso in 2019. (Photo by Peter Fox/Getty Images/Red Bull Content Pool)

Superlicentie punten

Punt zes van de sporting code voorwaarden betreft het superlicentie puntensysteem. Dit is een belangrijk onderdeel voor het afgeven van een superlicentie. Zo verdienen de kampioenen in de Formule 2 en de Indycar in één keer de benodigde veertig superlicentie punten.

Deel 1 van de superlicentie puntenlijst van 2019/2020
Deel 2 van de superlicentie punten lijst van de FIA.

Superlicentie voor vrije trainingen

Onder het huidige systeem krijgen jonge coureurs weinig kansen om ervaring op te doen in de Formule 1. Daarom is er een superlicentie voor vrije trainingen in het leven geroepen.

Jonge coureurs kunnen ingezet worden voor een eerste vrije training van een raceweekend. Ze vervangen dan één van de bestaande coureurs. Het inzetten van een derde auto per team is niet meer toegestaan in de trainingen.

Een superlicentie voor vrije trainingen heeft logischerwijs andere voorwaarden dan voor een volwaardige superlicentie. De coureur moet:

  1. houder zijn van een klasse A competitievergunning
  2. houder zijn van een geldig auto rijbewijs in het land waarvan de coureur de nationaliteit heeft.
  3. een minimum leeftijd hebben van achttien jaar op het moment dat het eerste Formule 1 evenement voor de betreffende coureur plaatsvindt.
  4. minimaal zes evenementen in de Formule 2 hebben deelgenomen of 25 superlicentie punten hebben vergaard gedurende de drie afgelopen raceseizoenen.
  5. geslaagd zijn voor een theorietoets betreffende de sportieve reglementen van de Formule 1.
  6. door de FIA beoordeeld zijn op zijn/haar kwaliteiten in een single seater wagen
  7. over een periode van twee dagen minimaal driehonderd kilometer op racesnelheid hebben afgelegd in een relevante Formule 1 wagen en niet meer dan honderdtachtig dagen voor aanvraag van de licentie.
George Russell won in 2018 het Formule 2 kampioenschap. Bij Mercedes deed hij ervaring op in een relevantie Formule 1 wagen.
George Russell won in 2018 het Formule 2 kampioenschap. Bij Mercedes deed hij ervaring op in een relevante Formule 1 wagen.

Coureurs die het niet gehaald zouden hebben

Coureurs aan een hele reeks voorwaarden voldoen om in aanmerking te komen voor een superlicentie. Deze voorwaarden zijn aangescherpt na de supersnelle opkomst van Max Verstappen.

De leeftijd van Verstappen deed bij zijn debuut in 2015 aardig wat wenkbrauwen fronsen in de paddock. Toen hij tijdens de Grand Prix van Monaco dat jaar een knullige aanrijding veroorzaakte met Romain Grosjean was de kritiek dan ook niet van de lucht.

Daarom koos de FIA er redelijk snel voor om het huidige systeem in te voeren. Onder de huidige reglementen had Verstappen namelijk de Formule 1 niet kunnen behalen in 2015 omdat hij simpelweg niet aan het reglement voldeed.

Niet alleen Max Verstappen had langer moeten wachten op zijn Formule 1 debuut. De volgende coureurs hadden geen superlicentie gekregen onder de huidige reglementen: Fernando Alonso, Jenson Button, Marcus Ericsson, Felipe Massa, Kimi Räikkönen, Carlos Sainz en Sebastian Vettel. Deze coureurs zouden de Formule 1 niet zo snel gehaald hebben als ze nu gedaan hebben.

Als we nog wat verder gaan graven in de geschiedenis dan is er nog een opvallende naam die het niet gehaald zou hebben. Ayrton Senna!

Hogere kwaliteit van startveld

De huidige reglementen omtrent de superlicentie zorgen ervoor dat het kwaliteit van het startveld gegarandeerd blijft. Zo krijgen ondermaats presterende pay drivers minder makkelijk een superlicentie toegewezen.

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven