Ed Carpenter tijdens de Indy 500 in 2019

Rinus VeeKay: Road to IndyCar

Nederland heeft 2020 weer een coureur in de IndyCar series. Rinus VeeKay (Rinus van Kalmthout) heeft een zitje veilig gesteld bij Ed Carpenter Racing. VeeKay zal de #21 Chevrolet van ECR besturen tijdens het gehele IndyCar seizoen. Daarmee is de Hoofddorpse Van Kalmthout de eerste Nederlandse IndyCar coureur in tien jaar. Maar hoe is hij daar precies terecht gekomen?

Overgedragen autosportvirus

Rinus van Kalmthout heeft het autosportvirus van zijn vader Marijn. Vader van Kalmthout is actief in de BOSS GP, een klasse voor overjarige Formule 1, GP2 en Superleague Formula bolides. In het dagelijks leven is Marijn van Kalmthout Ford dealer in Hoofddorp. Het is dan ook niet vreemd dat zoon Rinus zijn vader volgt in de auto(sport)wereld.

Na een relatief succesvolle carrière in de kartsport stapt Rinus van Kalmthout over naar de autosport. Zoals veel van zijn mede kart-talenten. Hij neemt deel aan de V de V Challenge Monoplace voor MP Motorsport. In de klasse wordt gereden met Formule Renault 2.0 materiaal. Meer dan één pole position en één snelste ronde zit er niet in.

Ook deelname aan de MRF Challenge Formula 2000 levert Van Kalmthout geen grootse resultaten op. Hij is goed voor een aantal puntenfinishes, maar moet het over het algemeen afleggen tegen namen als Harrison Newey, Mick Schumacher en Juri Vips.

Amerikaanse autosportladder

Van Kalmthout neemt vervolgens een beslissing die niet veel autosport talenten uit Europa zo al vroeg nemen. Hij gaat het ‘Mazda Road to Indy’ traject volgen. De Amerikaanse autosportladder bestaat uit een aantal single seater raceklassen met als einddoel de IndyCar Series. In Amerika staat Van Kalmthout bekend als Rinus VeeKay. Een naam die voor de Amerikanen makkelijker te onthouden is en makkelijker uit te spreken is.

In 2017 debuteert Van Kalmthout in Amerika in het U.S. F2000 National Championship. Hij maakt gelijk indruk in Amerika door drie wedstrijden te winnen en het kampioenschap als tweede te eindigen, achter rivaal Oliver Askew. Van de veertien wedstrijden finisht hij slechts twee keer niet op het podium.

De IndyCar Series en de Indy 500 zijn het ultieme doel voor coureurs als Rinus VeeKay in de Road to Indy.
De IndyCar Series en de Indy 500 zijn het ultieme doel van coureurs in de Road to Indy. (Foto: By Doctorindy – Own work, CC BY-SA 4.0)

Eerste titel in Amerika

In 2018 behaalt Van Kalmthout zijn eerste titel in Amerika. Hij wint het Pro Mazda Championship waarin hij uitkomt voor Juncos Racing. Met zeven overwinningen wint hij de titel op dominante wijze. Als Van Kalmthout wint, domineert hij het volledige weekend.

Dankzij de winst in het Pro Mazda Championship kan hij in 2019 de laatste stap zetten naar de IndyCar series, de Indy Lights. Wederom komt hij in actie voor Juncos Racing. VeeKay vecht het hele jaar voor de titel, en wint verschillende wedstrijden. Maar hij komt net tekort op rivaal Askew.

De Freedom 100 maakt deel uit van de Indy Lights klasse.
De Freedom 100 maakt deel uit van de Indy Lights klasse. (Foto: By Zach Catanzareti Photo – indy lights racing, CC BY 2.0)

Ed Carpenter Racing

Het succes en talent van VeeKay blijft bij IndyCar teameigenaar en coureur Ed Carpenter niet onopgemerkt. Hij besluit de Nederlander een test te geven in één van zijn bolides op het circuit van Portland. Hier maakt Van Kalmthout zo dusdanig veel indruk dat hij later dat jaar nog een keer mag testen op Mid-Ohio.

Uiteraard zijn er ook meteen de geruchten dat Van Kalmthout in 2020 de #20 inschrijving zou gaan delen met Carpenter, die zelf alleen de Ovals rijdt. Het succesverhaal voor Van Kalmthout wordt echter alleen maar beter wanneer hij een full-time zitje in de #21 inschrijving bij Ed Carpenter Racing af weet te dwingen, ten koste van Spencer Pigot. Daarmee is Van Kalmthout ook meteen verzekerd van een inschrijving voor de Indianapolis 500.

Het hoofdkwartier van Ed Carpenter Racing in Indianapolis.
Het hoofdkwartier van Ed Carpenter Racing in Indianapolis. (Foto: By NaBUru38 – Own work, CC BY-SA 4.0)

Opvolger voor Robert Doornbos

In 2009 kwam voor het laatst een Nederlander uit in de IndyCar series. Robert Doornbos had in 2007 behoorlijk furore gemaakt in de toenmalige Champcar klasse. Hij greep net naast het kampioenschap voor Minardi Team USA. Toen de klasse in 2008 fuseerde met de Indy Racing League (IRL) kwam Doornbos niet aan een zitje en week uit naar de A1GP serie.

In 2009 keerde hij terug voor een seizoen IndyCar bij Newman Haas Lanigan Racing. Daar kwam hij niet verder dan viermaal een negende plaats. Halvewege het seizoen stapte hij over naar HVM Racing om daar het seizoen af te maken. Veel beter ging het daar niet. Hij behaalde nog één keer een tiende plaats en eindigde het seizoen op de zestiende plek in het klassement.

Een jaar later zou hij weer in actie komen voor HVM, maar wegens een gebrek aan sponsorgeld ging het contract de prullenbak in. Doornbos is momenteel te horen als co-commentator tijdens de Indy 500 op Ziggo Sport. In Rinus VeeKay heeft hij een veelbelovende opvolger in de IndyCar series.

Omslagfoto: By Zach Catanzareti Photo – ed carpenter, CC BY 2.0

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven