Rebellion Racing stopt, groot verlies voor WEC

Rebellion Racing houdt na de 24 uur van Le Mans 2020 op te bestaan. Na jarenlange activiteit in de endurance racerij valt na afloop van de endurance klassieker het doek voor het Zwitserse team. Met het vertrek van Rebellion Racing moet het World Endurance Championship (WEC) een belangrijke deelnemer missen. Autosport Uitgelicht analyseert.

Geliefde underdog

In haar dertien-jarige bestaan heeft Rebellion Racing vooral opgebokst tegen de grote fabrikanten zoals Audi, Porsche en Toyota. Zelden kon het team zich écht meten met de grote namen in de hoogste divisie van het WEC, de LMP1 klasse. In de laatste jaren kwam dat met name dankzij het gemis van een hybride systeem. Hierdoor wist het team wel meerdere overwinningen te boeken in het non-hybride klassement, waar het vaak alleen of met enkele andere teams aan deelnam.

Rebellion Racing mag dus met recht de underdog van het WEC genoemd worden. In het seizoen 2019/2020 behaalde het team haar eerste overall overwinning. Na afloop van de vier uren van Silverstone werden de Toyota’s gediskwalificeerd waardoor Rebellion Racing de race in haar schoot geworpen kreeg. Niet veel later, tijdens de vier uren van Sjanghai, versloeg men Toyota dan ook daadwerkelijk op het circuit. Als eerste privateer ooit in het WEC pakte Rebellion de pole position en won het de race.

Rebellion Racing versloeg in Sjanghai voor het eerst Toyota in een rechtstreeks duel.
Rebellion Racing versloeg in Sjanghai voor het eerst Toyota in een rechtstreeks duel. (Photo Copyright 2019 Joao Filipe / AdrenalMedia.com / FIA WEC)

Samenwerking met Peugeot

De toekomst van Rebellion Racing zag er positief uit. In 2019 maakte Peugeot Sport bekend terug te keren in het WEC. Later werd bekend dat het ging om een samenwerking met Rebellion. Men zou samen gaan werken voor het Hypercar project van Peugeot. Voor de Franse fabrikant valt daarom een belangrijke bondgenoot weg.

Het vertrek van Rebellion Racing betekent niet dat de terugkeer van Peugeot in gevaar is. De planning is nog altijd dat men in 2022 aan de start verschijnt van het WEC. De rol van Rebellion wordt opgevangen door Total Sport.

Het complete Rebellion Racing team verdwijnt na de 24 uren van Le Mans in 2020.
Het complete Rebellion Racing team verdwijnt na de 24 uren van Le Mans in 2020. (Photo Copyright 2019 Tim Hearn / AdrenalMedia.com / FIA WEC)

De successen van Rebellion Racing

Ondanks dat Rebellion Racing in het WEC nooit echt de aansluiting vond met de hybride aangedreven fabriekswagens, heeft het team wel het nodige gewonnen. In 2011 werd Rebellion kampioen in de Le Mans series. In 2012 en 2013 won men de Petit Le Mans op Road Atlanta, in een periode waarop de LMP1 bolides nog in actie kwamen op het legendarische Amerikaanse circuit.

Ook werd er gewonnen in Le Mans. In 2014 wonnen Nicolas Prost, Nick Heidfeld en Mathias Beche namens Rebellion Racing de legendarische race in de LMP1-L klasse voor niet hybride aangedreven auto’s. Na de editie van 2018 mocht Rebellion voor het eerst het overall podium betreden. Mathias Beche, Gustavo Menezes en Thomas Laurent stuurden de #3 Rebellion naar den derde positie.

Rebellion won kampioenschappen en races in de endurance racerij.
Rebellion won kampioenschappen en races in de endurance racerij. (Photo Copyright 2018 Joao Filipe / AdrenalMedia.com / FIA WEC)

Gevolgen voor de Hyper Sport klasse

Het ontbreken van Rebellion Racing zal een groot verlies zijn voor het WEC. Het wereldkampioenschap mist een grote speler in de topklasse van het kampioenschap. Het vertrek betekent dat vooralsnog alleen Toyota de overstap maakt van de LMP1 klasse naar de Hyper Sport klasse. Al is het team van ByKolles wel bezig met een overstap naar de nieuwe klasse. De auto zou tijdens Le Mans 2020 gepresenteerd gaan worden, maar met het team van ByKolles is het altijd een vraagteken of men überhaupt zover komt.

Dat betekent overigens niet dat de Hyper Sport klasse zonder noemenswaardige deelnemers begint. Aston Martin Racing heeft al toegezegd mee te doen met de Aston Martin Valkyrie. Scuderia Cameron Glickenhaus gaat ook deelnemen, al zal deze equipe niet meteen bij de start van het seizoen aanwezig zijn. De focus lijkt daar vooralsnog vooral op Le Mans te liggen.

Omslagfoto: Photo Copyright 2019 Tim Hearn / AdrenalMedia.com / FIA WEC

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven