De kombaan van Monza die vanuit het bos een binnendoorweg kruist.

Magisch Monza

Het Autodromo Nazionale di Monza is een vaste waarde op de Formule 1 kalender. Het is het snelste circuit dat de Formule 1 jaarlijks bezoekt en draagt dan ook met eer de bijnaam ‘Temple of Speed’. Elke centimeter asfalt op Monza ademt geschiedenis en in elke bocht is een verhaal te vertellen. In 2014 bezocht Autosport Uitgelicht het circuit en ging op zoek naar sporen uit vervlogen jaren, waaronder de beroemde Monza kombaan.

De test der tijd doorstaan

Autodromo Nazionale Monza is jaarlijks gastheer van de Grand Prix van Italië. Sinds 1950 kwam het slechts één keer voor dat de Formule 1 uitweek naar een ander circuit in Italië. Na Brooklands en Indianapolis is Monza het op drie na oudste permanente circuit ter wereld. Het circuit heeft de test der tijd doorstaan en ligt er in grote lijnen nog steeds zo bij als in de beginjaren van de autosport.

Dat de jaren tellen voor Monza is vrijwel overal aan te zien. De tribunes en het hekwerk rondom het circuit zien er verouderd uit. Maar dat is ook weer wat Monza haar charme geeft. Alsof het circuit geen afscheid kan nemen van haar roemruchte verleden. Je voelt aan alles dat het historische grond is en de Italianen doen er alles aan om de historie op het circuit levend te houden.

De pitsingang van Autodromo Nazionale Monza met een blik op de hoofdtribune.
Het rechte stuk vanaf de verouderde tribunes.

De notoire kombaan van Monza

Voor wie Monza bezoekt is de kombaan een absolute must om te zien. De banking van net geen veertig graden is maar met moeite te beklimmen. Het is bijna niet voor te stellen dat hier coureurs hun leven waagden. Dat deden ze bovendien in auto´s met banden die meer lijken op fietsbanden dan op de moderne slicks. Maar ook zonder vleugels én zonder veiligheidsgordels. De hoofdbescherming die deze durfals droegen was vaak niet meer dan een leren kap met een stofbril.

De kombaan zoals we deze nu kennen ligt er al vanaf 1948. In tegenstelling tot de Amerikaanse ovals werd op kombaan van Monza vooral met de klok mee gereden. Uniek is dat men met het reguliere Monza circuit kon combineren met de kombaan. Hierdoor kreeg het totale circuit een lengte van maarliefst tien kilometer. Men maakte dan twee keer gebruik van het opgesplitste rechte stuk bij start/finish.

De kombaan is vandaag de dag nog steeds te bezoeken. In 2014 (vlak na mijn bezoek) heeft men een nieuwe coating op het beton aangebracht ter behoud van de kombaan. Tijdens mijn bezoek was het originele beton nog te zien dat de nodige scheuren bevatte. Op sommige punten was de baan zelfs zover gescheurd dat de houten (!) constructie te zien was.

De Formule 1 maakte in 1955, 1956, 1960 en 1961 gebruik van de kombaan. De veiligheid op het circuit was toen al onderwerp van discussie. Na het dodelijke ongeluk van Wolfgang von Trips in 1961 (dat niet op de kombaan plaatsvond) besloot men om definitief niet meer terug te keren op de kombaan.

Daarna vonden er nog sportscar races plaats op de kombaan. In 1969 besliste men dat het genoeg was geweest. De kombaan werd na de 1000 kilometer van Monza definitief gesloten voor wegraces.

De kombaan van Autodromo Nazionale Monza in één van de bochten.
De achterkant van de kombaan van Monza dat is gebouwd op houten palen.
De kombaan van Autodromo Nazionale Monza kruist een binnendoorweg op het circuit.

Het ongebruikte Pirelli circuit

Autdromo Nazionale Monza bevat ook een configuratie dat het Pirelli circuit heet. Het is een korte variant van de baan dat nooit gebruikt werd. Het deel van het circuit werd aangelegd voor testdoeleinden voor bandenfabrikant Pirelli. Dankzij de tweede wereldoorlog werd het circuit echter nooit gebruikt.

Het Pirelli circuit buigt na de Variante del Rettifilo en vlak voor Curva Grande af van het bestaande circuit. Onderweg kruist het circuit de kombaan door middel van een tunneltje. Vervolgens sluit het circuit na de Ascari chicane weer aan op het rechte stuk richting wat nu de Parabolica is.

Kort geleden waren er nog plannen om de eerste meters van het Pirelli circuit weer te gaan gebruiken. Daarna zou het circuit weer aansluiten na de Curva Grande. Dit zou veiliger zijn voor motorcoureurs en inhaalmogelijkheden bieden voor Formule 1 wagens. Het plan stierf een stille dood, onder andere na fel protest van motorsportfanaten.

Zo is het Pirelli circuit vandaag de dag nog te zien in de vorm zoals het ooit door Pirelli bedoeld was.

Het Pirelli circuit.
De aansluiting van het Pirelli circuit op de Ascari chicane.

Kleine verwijzingen naar het verleden

De kombaan en het Pirelli circuit zijn dingen die je gezien moet hebben wanneer je Autodromo Nazionale Monza bezoekt. Maar er zijn ook verschillende kleine verwijzingen naar het verleden die net zo leuk zijn om naar op zoek te gaan.

Zo staan de Italiaanse fans bekend op het gepassioneerde aanmoedigen van hun Ferrari. Maar ook de underdogs worden door de fans geëerd op Monza. Zo zijn er achterop de tribunes verschillende graffiti verwijzingen te vinden naar populaire overwinningen van coureurs die niet voor Ferrari reden.

Grafitti ter ere van de overwinning van Johnny Herbert in 1995.
De overwinningen van Juan Pablo Montoya vereeuwigd op de tribunes.

Op het binnenterrein van het circuit is een mooi eerbetoon te zien aan Juan Manuel Fangio. Er staat een standbeeld van de vijfvoudig wereldkampioen Formule 1. Het standbeeld is ook te zien op de Nürburgring, het Mercedes-Benz museum in Stuttgart en bij het hoofdkantoor van Mercedes in Argentinië.

Fangio heeft successen gekend op Monza. In 1953, 1954 en 1955 wist hij de Grand Prix van Italië op Monza te winnen. Dat deed hij voor Maserati en Mercedes, maar nooit voor Ferrari.

Het standbeeld van Juan Manuel Fangio en de Mercedes W 196 R.
Plakaat voor Juan Manuel Fangio op Monza

Mooiste podium ter wereld

Monza staat ook bekend om de bijzondere locatie van het podium. Het podium zit namelijk niet in het pitsgebouw, maar hangt met een loopbrug boven het rechte stuk!

Het geeft elk jaar weer een bijzondere beelden als de coureurs door de tifosi worden toegejuicht vanaf het rechte stuk. Helemaal wanneer er een Ferrari coureur op het podium staat gaat het spreekwoordelijke dak eraf tijdens de podiumceremonie.

Het zwevende podium op het Autdromo Nazionale Monza

De Formule 1 hoort op Monza

Lang waren er geruchten dat de Grand Prix van Italië van het Autodromo Nazionale Monza zou verdwijnen. Toch kwam onlangs het bericht dat de Grand Prix van Italië de komende vijf jaar nog op Monza zal worden verreden.

Het zou eeuwig zonde zijn als de Formule 1 ooit vertrekt van het historische Monza. Al was het niet alleen om de geschiedenis dat het circuit bevat. De Formule 1 zou dan ook het snelste circuit van de kalender verliezen. Monza produceert niet altijd de meest spectaculaire races. Maar de sfeer op het circuit kan men op geen ander circuit evenaren.

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven