Mika Hakkinen in de McLaren Mercedes

McLaren en Mercedes vinden elkaar terug

Mercedes zal McLaren vanaf 2021 weer van motoren gaan voorzien. Ruim zeven jaar na de scheiding komt de Britse autosportgigant weer samen met de Duitse motorenbouwer. McLaren-Mercedes was in het verleden een succes formule dat goed was voor meerdere wereldtitels. Maar dat was precies wat men in 2014 schreef toen McLaren teruggreep naar motoren van Honda. McLaren weet als geen ander: In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst.

Legendarisch huwelijk

Drie rijderstitels, één constructeurstitel en vijfenzeventig overwinningen behaalde McLaren in samenwerking met Mercedes. Jarenlang was het team uit het Britse Woking het gezicht van Mercedes in de Formule 1. McLaren mocht zelfs jarenlang door het leven gaan als de legendarische Silberpfeile.

Regelmatig konden Ron Dennis en Norbert Haug de champagnefles ontkurken. Mika Häkkinen en Lewis Hamilton sleepten wereldtitels in de wacht met de krachtbron van Mercedes achterin de McLaren. Kimi Räikkönen, David Coulthard, Juan Pablo Montoya en Jenson Button waren samen goed voor een lange lijst aan Grand Prix zeges.

De constructeurstitel, waar het fabrikanten toch eigenlijk vooral om gaat, werd slechts één keer gewonnen. In het seizoen 1998 versloeg McLaren aartsrivaal Ferrari in een rechtstreeks duel. In de andere twee seizoenen waarin een McLaren coureur de rijderstitel veiligstelde, ging Ferrari er met de constructeurstitel vandoor. Een kleine smet op het indrukwekkende CV dat McLaren-Mercedes in de Formule 1 heeft.

Lewis Hamilton was de laatste McLaren-Mercedes kampioen in 2008.
Lewis Hamilton was de laatste McLaren-Mercedes kampioen in 2008.

Gebrekkige betrouwbaarheid

Maar niet altijd was het oesters en champagne voor McLaren-Mercedes. Kimi Räikkönen zag tot twee keer toe een wereldtitel in het putje verdwijnen door gebrekkige betrouwbaarheid. Dat was overigens niet altijd alleen maar aan de motorische zijde van Mercedes te wijden.

McLaren (en Adrian Newey) maakten er in de zeroes een gewoonte van om de wagens zo minimaal te ontwerpen dat er eigenlijk niet genoeg ruimte was voor de onderhuidse componenten. Hierdoor waren er vaak koelingsproblemen. Te vaak zagen coureurs overwinningen door hun vingers glippen door onderdelen van enkele euro´s die het begaven.

Bij de McLaren MP4-18 waren de koelingsproblemen zelfs zo sterk aanwezig dat complete wielophangingscomponenten het begaven onder de hitte. De MP4-18 zou dan ook nooit in een raceweekend worden ingezet. Testrijder Alexander Wurz was zo klaar met de bolide dat hij weigerde om er nog in te rijden.

Kimi Räikkönen zag twee wereldtitels door zijn vingers glippen door gebrekkige betrouwbaarheid.
Kimi Räikkönen zag twee wereldtitels door zijn vingers glippen door gebrekkige betrouwbaarheid.

Waarom verliet McLaren Mercedes?

De eerste barstjes in het huwelijk verschijnen in 2009. McLaren moet de motoren van Mercedes voor het eerst delen met Brawn GP. Het uit de as van Honda herrezen team domineert in 2009 en laat McLaren alle hoeken van de baan zien.

Mercedes besluit daarop dat ze het zelf ook wel kunnen en koopt Brawn GP in 2010 op. Men haalt zelfs zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher over om een comeback te maken. McLaren is daarmee eigenlijk gedegradeerd tot klantenteam.

Tussen 2010 en 2012 wordt er wel gewonnen door McLaren Mercedes, maar nooit kan men een serieuze gooi doen naar de wereldtitels. Tot overmaat van ramp weet Mercedes onder aanvoering van Niki Lauda ook nog eens stercoureur Lewis Hamilton weg te lokken.

De relatie gaat vanaf dan alleen maar verder bergafwaarts. Terwijl Mercedes als constructeur in 2014 de sport domineert zakt McLaren alleen maar verder weg in het middenveld.

Lewis Hamilton stapt eind 2012 over van McLaren naar het fabrieksteam van Mercedes.
Lewis Hamilton stapt eind 2012 over van McLaren naar het fabrieksteam van Mercedes.

Het verleden is geen garantie voor de toekomst

Dus koos McLaren vanaf 2015 voor Honda motoren. De combinatie dat tussen 1988 en 1991 alle wereldtitels veroverde was klaar voor een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis. Hoe die samenwerking is verlopen is inmiddels ook geschiedenis. Eind 2017 waren zowel McLaren als Honda blij dat ze van elkaar af waren.

Een hernieuwde samenwerking met Mercedes betekent zeker niet dat McLaren de stap naar de top van het veld kan maken. Oké, de Mercedes motor is één van de betere in het veld. Maar zolang Mercedes zelf als constructeur blijft deelnemen aan de Formule 1 blijft McLaren ´maar´ een klantenteam.

Maar hoe lang blijft Mercedes nog als constructeur in de Formule 1? Alles is namelijk al meermaals en met overmacht gewonnen. Het is niet onmogelijk dat Mercedes de stekker uit haar fabrieksteam trekt nu het ook actief is in de (technisch interessantere) Formule E. Het maakt de combinatie McLaren en Mercedes een hele interessante voor de toekomst.

Het Mercedes logo

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven