Charles Leclerc en Max Verstappen in de mat afgewerkte Ferrari en Red Bull

Waarom F1 teams een matte afwerking van de lak gebruiken

De laatste jaren gebruiken een aantal Formule 1 teams een matte afwerking van de lak. Onder andere Ferrari en Red Bull Racing maken gebruik van een matte livery. Naast dat een matte afwerking er stoer uitziet, heeft het ook een technisch voordeel. Autosport Uitgelicht zocht uit waarom Formule 1 teams een matte afwerking gebruiken.

Gewichtsbesparing

Red Bull Racing en Renault Sport F1 waren in 2016 de eerste Formule 1 teams die gebruik gingen maken van een matte afwerking van de lak. Sinds 2019 kiest ook Ferrari voor een matte afwerking van de bekende rode kleur. Ook aan de andere kant van de plas beginnen teams te kiezen voor een matte afwerking van de lak. In de IndyCar series racete SPM in 2019 met een matte livery.

Waar het gebruikelijk was om een glanzende afwerking te gebruiken voor de lak was een matte livery een hele vernieuwing. Maar in de Formule 1 doet men iets niet zomaar omdat het alleen maar mooi is. (Tenzij je Ron Dennis heet.) Er zit altijd een onderliggende reden achter.

De lak van de wagen afwerken met een matte finish levert namelijk een gewichtsbesparing op van een paar honderd gram. Dat klinkt niet als heel veel, maar in de Formule 1 wordt elke limiet opgezocht om ook maar iets voordeel te behalen.

Het idee om gewicht te besparen op de lak is overigens niet nieuw. In de jaren dertig schraapte Mercedes zelfs alle lak van de wagens om gewicht te besparen!

Red Bull Racing en Renault waren in 2016 de eerste teams die gebruik maakten van een matte afwerking.
Red Bull Racing en Renault waren in 2016 de eerste teams die gebruik maakten van een matte afwerking. (Foto: Robert Cianflone/Getty Images/Red Bull Content Pool)

Aerodynamica

Niet alleen gewichtsbesparing is een factor om een matte afwerking te gebruiken. Geloof het of niet: Ferrari en Red Bull Racing bewerken de auto’s op deze manier omdat een matte afwerking gladder is dan een glanzende afwerking. De wagens worden zelfs op een speciale manier gespoten, zodat onder andere ‘uitstekende’ sponsorlogo’s minder drag veroorzaken.

De matte afwerking zorgt er ook voor dat er minder vuil aan de auto’s blijft plakken. Wanneer een sessie vordert komen er meer marbles (bolletjes rubber die van de banden af slijten) op de baan te liggen. Deze kunnen blijven plakken aan de lak van de wagen. Als de vleugels en winglets van een auto bevuild zijn met racevuil kan dit de aerodynamische performance van de auto aantasten. Er zijn zelfs verhalen bekend van teams die complete voor- en achtervleugels vervangen alleen omdat er marbles aan vastgeplakt zitten.

Het aerodynamica effect van de lak is ook de reden waarom Formule 1 teams de wagens om de twee á drie races volledig opnieuw spuiten. Marbles, grind en rondvliegende onderdelen op het circuit veroorzaken beschadigingen aan de lak waardoor deze minder glad is. Dit is negatief voor de luchtweerstand van de wagen.

Red Bull Racing en Ferrari maken gebruik van speciale spuittechnieken om de lak op de wagens aan te brengen.
Red Bull Racing en Ferrari maken gebruik van speciale spuittechnieken om de lak op de wagens aan te brengen. (Foto: Charles Coates/Getty Images/Red Bull Content Pool)

Ontwikkeling van de lak

Het klinkt allemaal wat vergezocht, maar de lak van een Formule 1 wagen wordt voortdurend ontwikkeld. Zo geeft McLaren toe dat er een chassis van de huidige wagen bestaat die de spuiterij nooit verlaat. Deze ‘paint buck’ zoals men deze bij McLaren noemt, gebruikt men om het proces van het spuiten te optimaliseren en om kleuren en afwerkingen van de lak te testen.

Het chassis is ook handig om de livery op volledige schaal te testen. Zo zien de ontwerpers van de livery of de lijnen op de auto ook daadwerkelijk mooi uitkomen.

McLaren ontwikkelt de lak van haar Formule 1 wagens non-stop in samenwerking met AkzoNobel.
McLaren ontwikkelt de lak van haar Formule 1 wagens non-stop in samenwerking met AkzoNobel.

Wie is de volgende?

Het is een kwestie van tijd voordat andere teams ook gebruik gaan maken van een matte afwerking. Alleen het op de correcte manier toepassen van de afwerking schijnt een zo dusdanig ingewikkeld klusje te zijn dat niet alle teams zich hier meteen aan durven te wagen.

De ontwikkeling van de Formule 1 lak zal overigens nooit stilstaan. Zo werkt McLaren actief samen met AkzoNobel om de lak te verbeteren. Renault is bijvoorbeeld (deels) weer van de matte afwerking afgestapt. Men zal dit niet doen puur uit esthetische overwegingen…

Foto credits:

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven