Hoeveel mensen kijken naar Formule 1?

Liberty Media bracht onlangs een bericht naar buiten omtrent de globale aandacht voor de Formule 1. Het Amerikaanse massamediabedrijf stelt in het bericht dat in 2019 de hoeveelheid mensen die sport volgen wederom is gegroeid. Het zou het derde jaar op rij zijn dat de aandacht voor de sport groter is geworden. Maar hoewel de cijfers niet helemaal onjuist blijken te zijn, schuilt er wel een addertje onder het gras. Liberty Media adverteert met grote positieve koppen over de Formule 1 kijkcijfers, maar is dat wel helemaal terecht?

Het is maar hoe je het bekijkt

In totaal had de Formule 1 over 2019 een totaal publiek van 1,9 biljoen mensen. Het hoogste aantal sinds 2012, zo stelt Liberty Media. Van alle landen staat Nederland in de top 5 van markten voor de Formule 1. Samen met Brazilië, Duitsland, Italië en Groot Brittannië. Per land zouden meer dan 100 miljoen kijkers actief zijn. Best knap in ons land, met 17 miljoen inwoners.

De cijfers die Liberty Media noemt zijn opgetelde cijfers en geven daarom een ietwat vertekend beeld. Heb jij dus de Grand Prix van Duitsland drie keer terug gekeken? Dan tel jij als drie kijkers. Sterker nog: Als je minder dan drie minuten naar Formule 1 content kijkt op TV of op internet, dan tel je al als een kijker! Logisch dus dat de Formule 1 kijkcijfers groeiende zijn.

Met de komst van de sport op social media kanalen en het eigen platform F1 TV heb je inderdaad meer ‘klikkers’. Om ze maar even zo te omschrijven. Zo komt het dus ook dat de hoeveelheid kijkers in Nederland met een schokkende 56% gegroeid zou zijn!

De Grand Prix van Italië leverde wereldwijd de meeste Formule 1 kijkcijfers op.
De Grand Prix van Italië is wereldwijd de best bekeken race van 2019 met 112 miljoen kijkers. (Foto: Media.ferrari.com)

Wereldwijde daling van kijkers

Kijken we naar de unieke kijkers van de sport, dan is er wereldwijd een daling in kijkers zichtbaar. Die hoeveelheid krimpte ten opzichte van 2018 met 3,9%, wat gelijk staat aan ongeveer 20 miljoen kijkers. Gekeken over de twintig landen waar het meest Formule 1 gekeken worden bleef de markt slechts stabiel, daar werd maar 0,3% geplust.

We kunnen het zelfs nog wat depressiever presenteren. Volgens Forbes verloor de sport sinds 2008 maarliefst 129 miljoen kijkers. Wat onder andere te wijten is aan de verschuiving van de uitzendrechten van free-to-air kanalen (BBC/RTL) naar pay-tv kanalen (Sky Sports/Ziggo Sport)

Ook op de lijst van unieke kijkers is er een groei waarneembaar in Nederland. Iets dat vrij logisch is nu Max Verstappen leuk meedoet in de top van de sport, en we natuurlijk weer een eigen Grand Prix hebben vanaf 2020. In totaal groeide het kijkersaantal in Nederland met 31,1%.

De grootst groeiende markt over 2019 was overigens Polen. De terugkeer van Robert Kubica (al was het in het absolute achterveld) zorgde voor een groei in kijkers van maarliefst 569,7%. Je kunt daarmee gerust concluderen dat de Polen de sport links laten liggen zodra de held niet meer meedoet.

Max Verstappen en The Orange Army op de Red Bull Ring in 2019
De sport is booming in Nederland dankzij het succes van Max Verstappen (Foto: GEPA pictures/Red Bull Content Pool)

Goed verpakte boodschap

Liberty Media doet dus waar het goed in is, en dat is iets verkopen. Men wil er met name voor zorgen dat het lijkt alsof ze de Formule 1 naar grotere hoogtes stuwen, want dat is weer goed voor de marktwaarde van de sport.

De views zijn over 2019 dan wel gegroeid, de hoeveelheid kijkers zijn gedaald. Op zich is dat ook niet gek. Wij in Nederland zijn wel gek van de sport, want wij hebben in Max Verstappen een coureur waar ons land tientallen jaren niet over had durven dromen.

Buiten onze landsgrenzen zal er meer het gevoel heersen dat de sport wel wat competitiever ingericht mag worden. Mercedes en Lewis Hamilton rijgen al zes jaar lang de titels aan elkaar, en de plaagstootjes die de concurrentie uitdeelt komen ook al zes jaar lang van Ferrari en Red Bull Racing.

Het komt allemaal een beetje over als een keukenleverancier die over 2019 een groei in uitgeschreven offertes meldt, maar onderaan de streep minder keukens verkocht heeft. Het bekt lekker, maar het doel is (nog) niet gehaald. De Formule 1 kijkcijfers zitten in Nederland in de lift, nu de rest van de wereld nog.

Omslagfoto: Wolfgang Wilhelm / Mercedes-AMG Petronas Formula One Team.

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven