Het middenveld in de Formule 1 is closer dan ooit.

Hoe leuk is de Formule 1 in het middenveld?

De Formule 1 is de koningsklasse van de autosport. Vrijwel elke coureur die aan het begin staat van zijn of haar carrière droomt van eeuwige roem in de bekendste single seater klasse op aarde. De zitjes in de Formule 1 zijn beperkt, om maar te zwijgen over een plekje in één van de drie topteams. Daarom komt het geregeld voor dat zeer getalenteerde coureurs blijven steken in het middenveld of zelfs helemaal buiten de boot vallen. Hoe leuk is het Formule 1 middenveld eigenlijk?

Eeuwige best of the rest

Toen Sergio Pérez in 2012 drie podiumplekken pakte in een middelmatige Sauber was er een gouden toekomst voor hem weggelegd. De Mexicaan promoveerde daarom in 2013 ook naar (toen) topteam McLaren. De Britse formatie raakte echter dat jaar achterop ten opzichte van de concurrentie. Pérez kon niet imponeren en zag dat zijn stoeltje na slechts één jaar vergeven werd aan McLaren protegé Kevin Magnussen.

Sindsdien is Pérez in dienst van Force India, dat vanaf 2019 Racing Point heet. Hoewel hij het niet onaardig doet in de bekende roze wagen is ‘Checo’ veroordeeld tot een gevecht in het middenveld. Vijf maal wist hij een podiumplek uit het vuur te slepen. Nu het team in handen is van miljardair Lawrence Stroll is Pérez in feite gedegradeerd tot een rol van leermeester van ‘het zoontje van’, Lance.

Maar een autocoureur wil uiteraard winnen en dat begint ook aan Pérez te knagen. Hij heeft dan wel een contract tot eind 2022 maar wil wel resultaten zien. Zo liet Pérez eind 2019 optekenen dat hij verwacht dat Racing Point in 2021 (wanneer de reglementen op de schop gaan) stappen zet. Mocht het team geen stappen zetten dan wil hij buiten de Formule 1 kijken.

De Formule 1 mag dan wel de heilige graal van de autosport zijn. Na jarenlang geploeter in het middenveld kan het zomaar zijn dat een getalenteerde coureur als Pérez eieren voor zijn geld kiest en zijn horizon gaat verbreden. Een pijnlijke weerspiegeling waarom de sport moet zorgen dat het gat tussen de topteams en de middenvelders kleiner wordt.

Sergio Pérez is bij Racing Point veroordeeld tot de rol van leermeester (Foto: Racing Point)

De verloren kampioen

Want laten we eerlijk zijn. Fernando Alonso had nog wel wat jaren meegekund met de nieuwe generatie Formule 1 coureurs als Max Verstappen en Charles Leclerc. Het is maar lastig voor te stellen dat Alonso sinds 2013 geen Grand Prix meer heeft gewonnen. Vanaf 2014 tot zijn (voorlopige) Formule 1-pensioen in 2018 stond hij droog. Tussen 2015 en 2018 haalde hij zelfs nooit het podium. De grote Fernando Alonso.

Alonso’s overstap naar McLaren in 2015 bleek de verkeerde keuze. Vier jaar lang reed de grote kampioen in het achter- of middenveld. Toen McLaren eind 2017 Honda verruilde voor Renault bleek dat weinig vooruitgang. Niet alleen de motor was dramatisch, ook het chassis van McLaren was niet om over naar huis te schrijven. De Renault en Honda motoren bleken in 2018 op gelijk niveau te presteren.

Dus besloot Alonso in 2018 om voorlopig of voor eeuwig de sport gedag te zeggen. Een coureur van zijn kaliber behoort in een topwagen en het ziet er op korte termijn niet naar uit dat er een zitje bij de topteams vrijkomt. Zodoende rijdt één van de beste coureurs uit de geschiedenis niet meer in de koningsklasse van de sport.

In plaats daarvan jaagt hij zijn tripple crown droom na op de Indianapolis Motor Speedway en vermaakt hij zich in de woestijn met Toyota Gazoo Racing. Ook leuk.

Alonso vertoefde de laatste jaren van zijn Formule 1 carrière in het middenveld.
Alonso vertoefde de laatste jaren van zijn Formule 1 carrière in het middenveld. (Foto: By Takayuki Suzuki from Kanagawa, Japan – McLaren Honda #14 Fernando Alonso, CC BY-SA 2.0)

Slachtoffer van het middenveld

Alonso’s teamgenoot in 2017 en 2018, Stoffel Vandoorne, zag zelfs zijn veelbelovende Formule 1 carrière knakken in twee seizoenen middenveld. Loodzwaar was de taak om je als rookie in de kijker te rijden naast dé Fernando Alonso. Het lukte Vandoorne inderdaad niet, mede dankzij de belabberde McLaren bolides waarmee hij op pad gestuurd werd.

Hoe goed Vandoorne werkelijk was in de Formule 1 gaan we hoogstwaarschijnlijk nooit weten. Maar net als Nico Hülkenberg (een ander talent dat het middenveld nooit ontsteeg) kreeg hij ook nooit een kans met absoluut topmateriaal. Dat er meer in had gezeten is gezien de CV van Vandoorne in de juniorenklassen vrijwel zeker.

Nu McLaren in de lift omhoog zit wordt het des te wranger dat het rijdersduo van 2018 niet een jaartje langer door kon gaan. Carlos Sainz en Lando Norris doen een uitstekende job, maar de nieuwsgierigheid naar wat hun voorgangers hebben kunnen doen is groot.

Stoffel Vandoorne wist het middenveld nooit te ontsteigen.
Stoffel Vandoorne wist het middenveld nooit te ontsteigen . (Foto: By Alberto-g-rovi – Own work, CC BY 3.0)

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven