Aston Martin Valkyrie tijdens het publieke debuut op Silverstone

Het WEC hypercar reglement

Vanaf het seizoen 2020/2021 gaat het roer om in het World Endurance Championship (WEC). Het LMP1 klassement gaat dan verdwijnen ten faveure van een klasse met hypercars, genaamd ‘Le Mans Hypercar’. Autosport Uitgelicht kijkt alvast vooruit naar het nieuwe WEC hypercar reglement.

Prototypes versus straatauto’s

Met de nieuwe Le Mans Hypercar klasse hebben constructeurs twee mogelijkheden. Hiermee wil men de nieuwe klasse aantrekkelijk maken voor zo veel mogelijk fabrikanten.

De Automobile Club de l’Ouest (ACO) heeft een reglement gecreëerd waarin volgens hypercar principe gebouwde prototypes mogen deelnemen. Zo is Toyota Gazoo Racing bezig om een prototype (gebaseerd op de GR Super Sport Concept) te bouwen voor het seizoen 2020/2021 met een hybride aandrijving. Ook Peugeot gaat deelnemen met een hybride Hypercar. De Fransen zullen in 2022 een terugkeer maken in het WEC.

Daarnaast mogen constructeurs ook een hypercar inzetten die zijn oorsprong vindt in een straatauto. Zo gaat Aston Martin deelnemen in de belangrijkste klasse van het WEC met de Valkyrie. Deze auto is ontworpen door Adrian Newey, in samenwerking met Red Bull Advanced Technologies.

Een voorwaarde voor de op straatauto’s gebaseerde hypercars is dat er minimaal twintig straatmodellen van de auto zijn geproduceerd binnen een periode van twee jaar.

De Aston Martin Valkyrie is ontwikkeld in samenwerking met Red Bull Advanced Technologies.
De Aston Martin Valkyrie is ontwikkeld in samenwerking met Red Bull Advanced Technologies.

Technisch reglement

De hypercars krijgen een totaalgewicht van elfhonderd kilogram. Het vermogen zal op 550kw/750pk komen te liggen. Er is maar één bandenfabrikant die de banden gaat leveren en één brandstofleverancier.

Een hybride aandrijving is niet verplicht. Als een constructeur kiest voor een hybride aandrijving dan mag deze een vermogen leveren van 200kw/270pk. Op de prototype modellen mag het hybride systeem alleen de voorwielen aandrijven. De wagens gebaseerd op een straatauto moet eenzelfde aandrijving hebben als de straatvariant.

Aerodyamisch gezien zijn de constructeurs vrij. Er is geen vaste formule voor het design van de boven en onderkant van de wagen. Dit kan dus een behoorlijk variërend startveld opleveren. Wel is er sprake van een veiligheidsreglement met betrekking tot het bodywork.

De nieuwe formule zal vooralsnog geen ronderecords gaan breken op Le Mans. Men verwacht een rondetijd van rond de 3.30. Dat is ongeveer tien seconden langzamer dan de huidige LMP1 bolides doen over een ronde Le Mans.

Toyota neemt deel aan de Hyper Sport klasse met een op de GR Super Sport Concept gebaseerde hypercar.
Toyota neemt deel aan de Hyper Sport klasse met een op de GR Super Sport Concept gebaseerde hypercar.

Balance of Performance

Net als bij de GTE-PRO en GTE-AM klasses zal de organisatie reglementen toepassen waarbij het speelveld gelijk wordt gehouden. De hybride wagens hebben namelijk zonder restricties een voordeel. Zo mogen hybride wagens maar een bepaalde hoeveelheid energie afgeven om de voorwielen aan te drijven.

Op deze manier zijn de tweewiel aangedreven auto’s (de niet hybride wagens dus) niet in het nadeel. De hoeveelheid energie die hybride auto’s afgeven aan de voorwielen hangt samen met de weersomstandigheden.

Een BOP zorgt er daarnaast ook voor dat performance minder belangrijk wordt. Zo hoeven constructeurs niet oneindig veel geld over de balk te smijten om de snelste auto te ontwikkelen.

Aston Martin Racing wint de 24 uren van Le Mans.
In de GTE-PRO en GTE-AM klasses maakt men al gebruik van een BOP. Aston Martin is in beide klassen actief en dus bekend met een BOP.

Wat wil de ACO bereiken met het hypercar reglement?

De topklasse van het WEC moet aantrekkelijker worden voor autofabrikanten. Momenteel is Toyota de enige grote autofabrikant dat deelneemt aan de LMP1 klasse. De klasse wordt verder aangevuld met een aantal weinig concurrerende privateers. Met het hypercar reglement zet de ACO in op twee paarden.

Zo wil men aantrekkelijk blijven voor fabrikanten die voor het WEC en Le Mans een prototype willen bouwen. Zo promoot Toyota haar hybride technologie al jarenlang op de (prototype) LMP1 bolides in het WEC. Maar men wil ook dat aantrekkelijk worden voor fabrikanten die geen prototype willen bouwen. Daarom heeft men gekozen voor de hypercar. Veel grote sportwagenfabrikanten hebben inmiddels een hypercar in productie.

De ACO is ook uit op een stabiel deelnemersveld in het WEC. Porsche verliet de LMP1 klasse bijvoorbeeld al na slechts vier jaar deelname. Het hypercar reglement moet er voor zorgen dat deelname goedkoper wordt en dat teams zich voor minimaal vijf jaar willen binden. Dit moet dan gaan om een deelname voor volledige seizoenen met twee inschrijvingen per constructeur

Toyota is momenteel als enige grote fabrikant actief in de topklasse van het WEC. Het nieuwe WEC hypercar reglement moet hier verandering in brengen.
Toyota is momenteel als enige grote fabrikant actief in de topklasse van het WEC. Het nieuwe WEC hypercar reglement moet hier verandering in brengen.

Welke constructeurs kunnen deelnemen?

Elke constructeur kan deelnemen aan het WEC met het hypercar reglement. Wel heeft de FIA bekend gemaakt dat er een verbintenis moet zijn een merk uit de automotive industrie. Zo kan Red Bull bijvoorbeeld niet ‘zomaar’ deelnemen zoals men dat in de Formule 1 doet, de link met Aston Martin biedt dan wel weer mogelijkheden.

Wanneer een fabrikant geen hypercar in productie heeft kan men simpelweg kiezen om een prototype te bouwen. Zo heeft Scuderia Cameron Glickenhaus met de SCG007 al interesse getoond in de nieuwe klasse. Glickenhaus kwalificeert volgens de FIA als automotive merk. Privateer Rebellion Racing gaat de samenwerking aan met Peugeot.

De bedoeling is natuurlijk dat er grote namen aankloppen met een hypercar. Ferrari is van harte welkom met de LaFerrari, Mercedes heeft een mooi troef met de Project One en men hoopt natuurlijk op McLaren met de Senna. De lijst met merken die mogelijkheden hebben is lang. Porsche, Lamborghini en Bugatti zijn voor de hand liggende namen. Maar ook merken als Pagani en Koenigsegg zijn in staat om een hypercar af te leveren.

Daarmee is het hopen dat het langeafstandsracen op weg is naar nieuwe gloriedagen zoals we dat kennen van de Group C of de GT1 tijd. Aan de potentie van het nieuwe WEC hypercar reglement ligt het in elk geval niet.

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven