Mercedes 125 year logo

Het verhaal achter de Silberpfeil

Mercedes maakt al sinds de jaren dertig gebruik van de kleur zilvergrijs. Die kleur heeft het merk echter per toeval ontdekt. Autosport Uitgelicht zocht uit wat nou eigenlijk het verhaal achter de Silberpfeil is.

Knipoog naar het verleden

Voor het verhaal achter de Silberpfeil moeten we terug naar 1934. Het team van Mercedes onder leiding van Alfred Neubauer heeft zich ingeschreven voor de ‘Eifelrennen’ op de Nürburgring, de levensgevaarlijke Nordschleife.

Op de avond voor de race loopt men bij het weegstation op het circuit tegen een probleem aan. De reglementen schrijven voor dat de deelnemende wagens niet zwaarder mogen zijn dan zevenhonderdvijftig kilo. De Mercedes W25 die Neubauer wil inzetten weegt echter zevenhonderdéénenvijftig kilo. Precies één kilo te zwaar.

De Mercedes W25 is in aanloop naar de Eifelrennen in 1934 precies één kilo te zwaar.
De Mercedes W25 is in aanloop naar de Eifelrennen in 1934 precies één kilo te zwaar.

Letterlijk terug naar de basis

Om de wagen wat af te laten vallen heeft Neubauer samen met coureur Manfred von Brauchitsch een nogal radicaal idee. Hij gaat letterlijk terug naar de basis. De Mercedes W25 is op dat moment gespoten in een witte kleur. Neubauer laat zijn monteurs in de nacht alle lak van de wagen schrapen.

Wat overblijft is ongespoten bolide met kale zilver gekleurde aluminium panelen. Het verwijderen van de lak levert een gewichtsbesparing op waardoor de auto binnen de reglementen valt.

Om het sprookjesachtige verhaal compleet te maken wint Von Brauchitsch de race op dominante wijze in de zilvergrijze W25. Daar houdt het succes echter niet op. De W25 wint meerdere races en krijgt al snel de bijnaam ´Silberpfeil´. Ook Auto Union adopteert het idee van Mercedes. Samen domineren ze de Europese racerij tot de Tweede Wereldoorlog uitbreekt.

Ook in de luchtvaart kijkt men mee naar de verrichtingen in de autosport. Zo beginnen naar aanleiding van het Mercedes succes ook vliegtuigbouwers gebruik te maken van het lichtgewicht aluminium.

De W25 is met de ongespoten aluminium panelen dominant. De legende van de Silberpfeil is geboren.
De W25 is met de ongespoten aluminium panelen dominant. De legende van de Silberpfeil is geboren.

Legende leeft voort

Nu de ´Silberfeile´ een levende legende aan het worden is racet Mercedes als fabrieksteam standaard in de zilvergrijze kleurstelling. Na de oorlog draagt Juan Manuel Fangio bij aan de legende door in 1954 en 1955 successen te boeken met de W 196 R.

Het duurt echter nog tot 1998 voordat er weer een ´Silberpfeile´ de wereldtitel bij de rijders en de constructeurs wint. Ditmaal is het Mika Häkkinen die in de door Mercedes aangedreven McLaren de wereldtitel wint. In 1999 herhaalt hij dit succes door de rijderstitel te winnen. Het smetje voor Mercedes is alleen dat de constructeurstitel naar Ferrari gaat.

De combinatie McLaren en Mercedes staat daarna tot 2008 droog. Het seizoen 2007 is een rampzalig jaar voor het team. Maar in 2008 wint Lewis Hamilton de rijderstitel. Alleen moet het team de constructeurstitel wederom laten aan Ferrari.

De McLaren-Mercedes MP4-23 is de laatste wagen in de combinatie tussen het Britse team en de Duitse motorenbouwer dat een wereldtitel in de wacht sleept.
De McLaren-Mercedes MP4-23 is de laatste wagen in de combinatie tussen het Britse team en de Duitse motorenbouwer dat een wereldtitel in de wacht sleept.

Nieuw tijdperk, nieuwe successen

In 2010 komt Mercedes terug als in de Formule 1 als constructeur. Het team heeft slechts tot 2014 nodig om de sport volledig te domineren. Tussen 2014 en 2018 behaalt het team vijf constructeurstitels op rij. De rijderstitels worden ook allemaal behaald. Vier maal is Lewis Hamilton de beste coureur van het seizoen, één maal moet hij de titel laten aan teamgenoot Nico Rosberg.

Het verhaal achter de Silberpfeil bestrijkt overigens niet alleen de Formule 1. Ook in het DTM zette Mercedes-AMG recent nog zilveren wagens in, met succes. Op Le Mans won men éénmaal. In 1954 met Hermann Lang en Fritz Riess achter het stuur. Maar de meeste aandacht op Le Mans vergaarde Mercedes door de opstijgende auto´s van Peter Dumbreck en Mark Webber in 1999. Hierdoor zou men kunnen stellen dat de ´Silberpfeil´ nu wel heel letterlijk genomen kon worden.

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven