De Super Aguri SA07 en de Honda RA106 gebroederlijk naast elkaar.

Formule 1 wagens met een tweede leven

Tegenwoordig komt het in de Formule 1 in principe niet meer voor dat een bepaald type auto langer dan één seizoen gebruikt wordt. Tot de jaren tachtig was dit een heel gebruikelijk iets. Men gebruikte een wagen dikwijls voor meerdere jaren. In de recente geschiedenis gebeurde het een enkele keer dat een team de keuze maakte om een chassis langer dan één seizoen in te zetten. Autosport Uitgelicht kijkt naar een aantal Formule 1 wagens met een tweede leven.

Ferrari F2001

In het seizoen 2001 domineerde Ferrari samen met Michael Schumacher de Formule 1. Al tijdens de dertiende ronde van het seizoen in Hongarije veroverde men beide wereldtitels. De Ferrari F2001 bleek een schot in de roos, helemaal met Schumacher aan het stuur. Negen overwinningen reed hij bij elkaar op jacht naar zijn vierde wereldtitel.

Met het oog op de betrouwbaarheid koos Ferrari er dan ook voor om de wagen te blijven gebruiken tijdens de start van het seizoen 2002. Schumacher kwam nog twee keer in actie met de F2001(B) en won er nog één keer mee tijdens de Grand Prix van Australië.

Na de Grand Prix van Brazilië mocht de F2001 met pensioen. Schumacher gebruikte dat weekend overigens al de nieuwe (en nog dominantere) F2002. Van de nieuwe bolide was echter maar één chassis beschikbaar. Zo zat Ferrari met een situatie waarin Schumacher in de F2002 in actie kwam, maar teamgenoot Rubens Barrichello in de F2001.

Michael Schumacher in de Ferrari F2001. In 2002 werd het chassis hergebruikt voor de eerste races.
Michael Schumacher in de Ferrari F2001. In 2002 werd het chassis hergebruikt voor de eerste races.

McLaren MP4-17D

De McLaren MP4-17D is de wagen die Kimi Räikkönen aan zijn eerste zege in de Formule 1 hielp. Het McLaren team was het seizoen 2003 begonnen met de wagen van 2002. Men was in afwachting van de revolutionaire MP4-18. Wegens betrouwbaarheidsproblemen werd het debuut van die wagen echter steeds verder uitgesteld.

Van uitstel komt uiteindelijk afstel, want de MP4-18 zou nooit in actie komen tijdens een officieel raceweekend. De wagen was voor wat betreft bodywork zo smal ontworpen dat er geregeld oververhitting optrad. De boel werd zelfs zo warm dat de ophanging het geregeld begaf, met zware crashes als gevolg. Testrijder Alexander Wurz weigerde op een bepaald moment zelfs om de auto nog te besturen.

Dus zat McLaren vast aan de overjarige MP4-17D. Het team had zich echter vooral gefocust op de ontwikkeling van de MP4-18. De ontwikkeling van de auto die daadwerkelijk op het circuit in actie kwam stond stil. Desondanks vocht Räikkönen tot de laatste race voor de wereldtitel. Dat terwijl hij slechts één race won dat seizoen.

De McLaren MP4-17D bracht Kimi Räikkönen zijn eerste overwinning, maar kostte hem wellicht ook de wereldtitel.
De McLaren MP4-17D bracht Kimi Räikkönen zijn eerste overwinning, maar kostte hem wellicht ook de wereldtitel.

Arrows A23/Minardi PS04/Super Aguri SA05

Een auto dat zelfs drie levens had binnen de Formule 1 is de Arrows A23. De bolide werd voor het eerst ingezet in 2002 door Arrows. Heinz-Harald Frentzen scoorde twee punten met de A23. Halverwege het seizoen ging het team echter failliet.

De bolides werden opgekocht door Paul Stoddard. De Australiër was op dat moment eigenaar van Minardi en doopte de wagens om tot de PS04. Even was er het idee om de wagens in te gaan zetten in 2003, maar Stoddard besloot dat hij niet in actie wou komen met een volwaardige Arrows bolide.

Arrows was namelijk altijd de grote concurrent van Minardi. De A23/PS04 bleek net zo goed, en in potentie beter, dan de Minardi PS03. Uit angst voor gezichtsverlies besloot men om de PS03 aan te passen met elementen van de A23/PS04. Het resultaat was de Minardi PS04B waarmee men in 2004 in actie kwam.

Wie denkt dat de wagen daarmee in het museum zou belandden heeft het mis. Vier (!) jaar later in 2006 start Aguri Suzuki een nieuw Formule 1 team, Super Aguri. Suzuki weet de A23 wagens te bemachtigen, voert een update door en besluit om gewoon aan de start te verschijnen met de bolide.

De wagen komt nog elf races in actie, voordat het team haar eerste eigen bolide laat debuteren. Althans, dat zegt het team, maar voor wat betreft uiterlijk heeft de SA06 nog opvallende gelijkenissen met de SA05.

De Super Aguri SA05 is een reïncarnatie van de Arrows A23 en Minardi PS04.

Honda RA106 / Super Aguri SA07

Jenson Button won in 2006 zijn eerste Grand Prix in de Honda RA106. De wagen was in Australië al goed geweest voor een pole position. Later dat jaar was de wagen nog snel genoeg voor podiumplek tijdens de Grand Prix van Brazilië.

Dat was niet het laatste dat men van de wagen vernam. In 2007 kwam Super Aguri namelijk met de bolide op de proppen. Super Aguri stond bekend als het tweede Honda team en had daarom de wagens bemachtigd. De Super Aguri SA07 was een grote stap vooruit voor het kleine Japanse team.

Takuma Sato behaalde tijdens de eerste race van 2007 namelijk al Q3. Iets dat het team nog nooit gepresteerd had. Later dat jaar scoorde hij nog twee keer punten met de SA07. Dat deed hij onder andere tijdens de populaire Canadese Grand Prix van dat jaar. Legendarisch zijn nog altijd de beelden waarop Sato met zijn achterhoedebolide wereldkampioen Fernando Alonso voorbij gaat.

Takuma Sato scoorde twee keer punten in de Super Aguri SA07.
Takuma Sato scoorde twee keer punten in de Super Aguri SA07.

De Red Bull/Toro Rosso constructie

Toro Rosso gebruikte in 2006 het Red Bull chassis uit 2005. In 2007, 2008 en 2009 maakten beide teams zelfs gebruik van dezelfde auto! De wagens werden ontwikkeld door Red Bull Advanced Technologies, onder leiding van Adrian Newey. Vervolgens werden de wagens ´verkocht´ aan Red Bull en Toro Rosso zodat men niet in de problemen kwam met de reglementen.

In 2008 zette Sebastian Vettel Red Bull Racing te kakken door een race te winnen in de Toro Rosso STR3. Het opleidingsteam reed met hetzelfde chassis als het grote Red Bull team. Alleen wist Vettel een race te winnen in de door Ferrari aangedreven Toro Rosso terwijl Red Bull het maar moeilijk had met de door Renault aangedreven RB4.

Vanaf 2010 bouwt Toro Rosso daadwerkelijk haar eigen wagens. De FIA had namelijk het klantenchassis definitief in de ban gedaan. Eerder waren teams als Super Aguri en Toro Rosso al onderwerp van controverse omdat men mazen in de wet gebruikte om wagens van andere teams te gebruiken.

Sebastian Vettel won een Grand Prix in de Toro Rosso STR3, het chassis was gelijk aan de Red Bull RB4.
Sebastian Vettel won een Grand Prix in de Toro Rosso STR3, het chassis was gelijk aan de Red Bull RB4.

Foto credits:

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven