Matte afwerking van de lak op de Ferrari SF90

Formule 1 graphics: Bestaat teveel informatie tijdens een race?

Wereldwijd kijken er miljoenen mensen online of via TV naar de Formule 1 uitzendingen. Het belangrijkste aandeel hierin zijn natuurlijk de live beelden van het circuit. Ook de graphics in beeld zijn een essentieel onderdeel van de kijkervaring. De graphics maken de rondetijd van een coureur duidelijk tijdens de kwalificatie, of laten zien hoe groot het gat is tussen twee coureurs in de race. De laatste jaren worden de Formule 1 graphics steeds uitgebreider weergegeven. Maar bestaat er iets als teveel informatie tijdens het kijken naar de Formule 1? Autosport Uitgelicht zocht het uit.

Mini sectoren in tijdwaarneming

In 2017 paste de FOM voor het eerst de graphics aan omdat er teveel informatie getoond zou worden. Normaal gesproken worden de tijden in de trainingen en de kwalificaties verdeeld over drie sectoren. Begin 2017 besloot men om deze weer te geven in de zogenaamde mini sectoren. Een goede toevoeging, zou je zeggen.

Toch werden de mini sectoren snel verruild voor de reguliere drie sectoren. Dit op aandringen van Sky Sports commentatoren David Croft en Martin Brundle. Volgens het duo zouden de mini sectoren een deel van de spanning wegnemen.

Het was nu immers halverwege de sector al duidelijk of er wel of geen verbetering van de tijd aan zat te komen. Volgens Croft en Brundle werd de kijker beroofd van het verrassingselement aan het eind van een kwalificatieronde.

Lewis Hamilton is de koning van de kwalificatie. Maar nemen de Formule 1 graphics een deel van de spanning tijdens een kwalificatie weg?
Nemen de graphics een deel van de spanning tijdens een kwalificatie weg? (Foto: Mercedes AMG Petronas Formula One Team / LAT Images)

Nieuwe graphics vanaf 2018

In 2018 werden de huidige graphics gepresenteerd en sindsdien worden er geregeld nieuwe statistieken toegevoegd voor de Formule 1 kijker. Amazon Web Services (AWS) werkt nauw samen met de Formule 1, uitzendgerechtigden en commentatoren om de kijker een zo gedetailleerd mogelijk beeld te geven van wat er gaande is op het circuit. AWS berekent de gegevens doorgaans op basis van algoritmes en Artificial Intelligence.

Enkele graphics werden geïntroduceerd met succes, anderen zagen we even snel weer verdwijnen. Zo kwam men met een graphic die de kans op een inhaalmanouvre kon berekenen. Los van de introductie hebben we deze graphic weinig gezien. Een andere graphic die we wel geregeld voorbij zien komen is de voorspelling of een bepaalde coureur vóór of achter zijn concurrent de baan op komt na een pitstop.

Allemaal knap hoe AWS dit weet te berekenen, vaak zitten ze ook goed, maar het neemt wat weg van de ervaring als kijker. De spanning of een under- of overcut wel of niet lukt is meteen weg wanneer de computer al voorspelt wat er gaat gebeuren. Zaten we allemaal niet in volle spanning tijdens de Grand Prix van Japan in 2000 of Schumacher voor of achter Hakkinen de baan op zou komen? Dat gevoel is nu een stuk minder.

Zou de Grand Prix van Hongarije in 2019 was wellicht nog spannender geweest met minder graphics.
Zou de Grand Prix van Hongarije in 2019 nóg spannender zijn geweest met minder graphics? (Foto: Charles Coates/Getty Images/Red Bull Content Pool)

De toegevoegde waarde

Een andere graphic, die wel van toegevoegde waarde is volgens ons, is de zogenaamde ‘striking distance’ graphic. AWS berekent aan de hand van de rondetijden hoeveel ronden het nog duurt voordat een achtervolger binnen schootsafstand bij zijn concurrent komt. Het verspilt niets aan spanning, maar informeert alleen.

Dan was er in 2019 nog de veelbesproken ‘tyre condition’ graphic die veel lachers op zijn hand kreeg en vooral weinig toegevoegde waarde leek te hebben. Van de gegevens over de bandenslijtage in het scherm leek maar weinig te kloppen en bovendien had bandenleverancier Pirelli geen idee hoe AWS bij de genoemde waardes kwam. Vanaf dat moment was het dus vooral alsof AWS de waarden uit de lucht greep.

De slijtage van de Pirelli banden wordt zelfs in beeld gebracht, maar klopt de informatie van AWS wel?
De slijtage van de Pirelli banden wordt zelfs in beeld gebracht, maar klopt de informatie van AWS wel?

Bestaat teveel informatie?

Dus wanneer de graphics een overkill aan informatie aanbieden waardoor dat de spanning van een race niet te goede komt, bestaat er wel zoiets als ‘teveel’ informatie. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je als kijker in een race staat. Een groep mensen zal van seconde tot seconde alles willen volgen. Een andere (grotere) groep kijkers gaat achterovergeleund op de bank zitten in afwachting van al het vermaak op het scherm.

De regie doet uiteraard ook veel als het gaat om de beleving van een race. De Grand Prix van Abu Dhabi in 2019 gaat de geschiedenisboeken in als een saaie race. Maar had de laatste ronde er zo uitgezien als in de onderstaande video, dan was die perceptie toch heel anders geweest. Twee beslissende inhaalmanouvres voor de eindstand van het kampioenschap werden immers gemist. Wellicht moet de Formule 1 zich meer bezig houden met het verbeteren van deze zaken dan met een overkill aan graphics. Oordeel zelf:

Omslagfoto: Media.ferrari.com

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven