De fenomenale Grand Prix serie van Geoff Crammond

De Grand Prix serie van Microprose en Geoff Crammond is nog steeds één van de meest gewaardeerde racegame reeksen aller tijden. In een tijdperk waarin de grafische ontwikkeling niet bij te houden was waren de vier delen van de reeks hun tijd ver vooruit. Op sommige vlakken zijn ze dat nog steeds. Tijd voor Autosport Uitgelicht om uitgebreid te nerden over de fantastische Grand Prix games.

Grand Prix

In 1992 brengt Microprose in samenwerking met Geoff Crammond Grand Prix uit. Het was één van de eerste racegames met 3D graphics. Ook was het de eerste game waarbij men de handling van de wagens kon aanpassen door middel van een car-setup. De handling was voor die tijd zo realistisch dat men de game ook wel aanmerkt als één van de eerste racing-sims. 

De game was ook in staat om herhalingen van de actie te laten zien. Het systeem was zelfs zo slim dat het zonder input van de speler zelf kon schakelen naar bepaalde gevechten en acties op de baan. Een feature die anno 2019 nog steeds zeldzaam is in F1 games.

Ondanks dat alles had de game geen officiële F1 licentie. Hierdoor werd er gebruik gemaakt van fictionele teams en coureurs.

Grand Prix 2

In 1996 kwam Grand Prix 2 uit. De tweede game uit de serie. Ditmaal had Microprose de licentie van het 1994 seizoen binnengehaald waardoor er voor het eerst met officiële coureurs en teams gereden kon worden. Als ijkpunt werd de Duitse Grand Prix gebruikt. Hierdoor komen Ayrton Senna en Roland Ratzenberger niet voor in de game aangezien zij eerder dat seizoen verongelukten.

Natuurlijk zag de game er een stuk gelikter uit dan zijn voorganger. Nieuw waren de technische problemen die de wagens tijdens het spelen konden krijgen. Zo kon je een lekke band oplopen of je motor opblazen. Met de nodige rookontwikkeling.

Ook werd er een multiplayer functie ingevoerd. Dit bereikte men door het zogenaamde hotseat systeem te introduceren. Spelers konden om de beurt delen van de race rijden. De wagen van de speler die niet aan de beurt was werd dan als AI gesimuleerd.

Uniek was ook de in-game save functie. De speler kon midden in een race het spel opslaan en later verder spelen. Vooral ideaal voor de mensen die de officiële raceafstand van een Formule 1 race simuleerden.

Grand Prix 3

Het is inmiddels 2000 als het volgende deel van de Grand Prix serie uitkomt. Grand Prix 3 was wederom de overtreffende trap van zijn voorganger. Ditmaal zijn alle wagens, coureurs en circuits van het jaar 1998 in de game gezet. Een jaar later komt Grand Prix 3 2000 uit, waarin de game een update heeft gekregen met het seizoen 2000.

Het grootste nieuws in Grand Prix 3 was de komst van de variabele weersomstandigheden. Waar in de eerste twee delen van de game alleen maar onder droge omstandigheden kon worden gereden, hebben Microprose en Geoff Crammond voor Grand Prix 3 een fabuleuze job afgeleverd waar nu nog steeds jaloers op is.

Het kon in de game namelijk niet alleen regenen, maar het kon ook halverwege de race beginnen te regenen waarna de baan langzaam natter wordt en daardoor steeds lastiger werd om op te rijden. Uiteraard kon het ook weer opdrogen. Men had zelfs een opdrogende racelijn geïmplementeerd. Ook dat zien we maar in weinig moderne racegames terug.

Grand Prix 4

Het laatste pronkstuk uit de reeks kwam in 2002 uit. Grand Prix 4 belicht het 2001 seizoen. Wederom werd er een game neergezet dat door de fans enorm werd gewaardeerd. Omdat de release redelijk kort na Grand Prix 3 kwam waren er los van de grafische verbeteringen en de geupgrade handling weinig nieuwe features.

Toch is Grand Prix 4 een game dat door een aantal fanatiekelingen in 2019 nog steeds wordt gebruikt. De Grand Prix reeks is namelijk ook erg geliefd onder de zogenaamde ´modders´. Al bij de Grand Prix 2 game was men al snel achter de code van de game gekomen en was men in staat om de wagens en circuits aan te passen.

Zo bouwde de serie relatief snel een trouwe schare aan volgers op die het spel actueel hielden door zo snel mogelijk de nieuwste auto´s en circuits toe te voegen. Het is dus gewoon mogelijk om Grand Prix 4 te spelen met moderne Formule 1 wagens! In het onderstaande filmpje rijdt men bijvoorbeeld met 2018 wagens op het Baku City Circuit.

Jeugdsentiment

Uiteraard zien de moderne games er tegenwoordig een stuk beter uit dan de Grand Prix reeks. Maar de serie heeft onder liefhebbers een absolute cultstatus bereikt.

Voor wat betreft realisme (besturing, weersomstandigheden etc.) beginnen de moderne games nu pas een beetje in de buurt te komen van de Grand Prix reeks en daar mag Geoff Crammond alleen maar heel erg trots op zijn.

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven