De 5 beste Nederlandse autosport commentatoren

Het is misschien wel het meest bekritiseerde beroep binnen de televisiewereld. Commentator. Helemaal in de autosport moet een commentator vaak in split seconds beslissen wat hij of zij gaat zeggen. Dat terwijl hij het raceverloop volgt en op verschillende monitoren en notities tuurt om zijn (of haar) verslag relevant te houden. Commentatoren zijn met name dankzij de social media cultuur waar we tegenwoordig in leven makkelijke schietschijven geworden voor iedereen die zijn gal maar wil spuwen op het internet. Vanaf de bank weten we het immers allemaal véél beter. Daarom kijkt Autosport Uitgelicht de autosport commentatoren eens vanaf de andere kant, en gingen we op zoek naar de vijf beste Nederlandse autosport commentatoren.

Frank Weeink

De man die zich in mijn ogen de beste autosport commentator van het land mag noemen, is helaas enkele jaren geleden verloren gegaan aan de autosport. Frank Weeink was in 2015 en 2016 de stem van de IndyCar series, het DTM en de Formule 3 op Ziggo Sport. Momenteel ken je hem van zijn commentaar van de MotoGP races op Eurosport.

Kenmerkend in het commentaar van Frank Weeink is enerzijds zijn kalmte en anderzijds zijn enthousiasme. Frank is in staat om een wat minder boeiende wedstrijd kundig aan elkaar te praten met de nodige feiten en heeft altijd wat quotes van de coureurs paraat. In de spectaculairdere wedstrijden komt zijn enthousiasme sterk naar voren. Op Twitter lees ik wel eens dat men dit wat schreeuwerig vindt, maar persoonlijk hoor ik alleen maar passie voor de sport doorklinken. De kalme en analyserende co-commentator Peter Bom is een prima aanvulling bij het stemgeluid van Weeink. 

Frank lijkt prima op zijn plek te zitten als commentator van de MotoGP op Eurosport en het lijkt er vooralsnog niet op dat we hem snel terug gaan horen tijdens autoraces. Al is dat voor de autosportfanaat in mijn ogen een groot gemis.

Andrea Dovizioso en Marc Marquez in de MotoGP. Frank Weeink is wat mij betreft een van de betere autosport commentatoren.
Frank Weeink is momenteel de stem van de MotoGP races op Eurosport. (Foto: Gold & Goose/Red Bull Content Pool)

René Hoogterp

Een andere stem waar het prettig naar luisteren is, is die van René Hoogterp. Hoogterp is de opvolger van Frank Weeink voor de IndyCar Series op Ziggo Sport. Daarnaast is hij de vaste commentator van de Formule E races op de zender. Je kunt hem ook kennen van het inmiddels gestopte Pitspraat.

Als er één ding is waar ik mij aan kan ergeren bij commentatoren dan zijn dat stopwoordjes. Maar op één of andere manier kan ik het veelvuldige gebruik van woorden als ´ho-ijzers´ en ´showroomfrisjes´ van René redelijk verdragen. Zijn commentaar is vriendelijk, humorvol én vlot. Met name de opening van een uitzending kan René prima verwoorden. Hij verwelkomt zijn kijkers op een manier waarvan je hoort dat het gemeend is. Hij vindt het hoorbaar leuk dat je kijkt en is net als de kijker op de bank een absolute autosportliefhebber.

Ook de interactie met de kijker tijdens zijn uitzendingen is leuk om naar te luisteren. Zo beantwoord hij geregeld Twittervragen tijdens zijn commentaar. Er zijn commentatoren die voor een wedstrijd al oproepen om alsjeblieft geen berichten te sturen tijdens de race, maar Hoogterp neemt het extra werk graag mee in zijn verslag. Op deze manier weet hij de meest dooie race interessant te houden.

René Hoogterp houdt je op de meest onwaarschijnlijke tijdstippen op de hoogte van het IndyCar kampioenschap. (Foto: Dutch Photo Agency/Red Bull Content Pool)

Rick Winkelman

Zelf ben ik helemaal geen vaste kijker van de NASCAR klasse. Eigenlijk volg ik alleen de Daytona 500. Maar het commentaar van Rick Winkelman kan ik altijd best waarderen. Rick kwam bij het publiek in beeld als pitreporter voor RTLGP in 2001, 2002 en 2003. Lange tijd was hij hoofdredacteur van het magazine RaceReport. Daarna heeft hij naam gemaakt als commentator van NASCAR en de Formule 1 vrije trainingen.

Ik kan me het eerste commentaar dat Rick live op TV gaf nog herinneren. Het moet ergens midden in de zeroes geweest zijn. Tijdens de Marlboro Masters of Formula 3 op Zandvoort. Dezelfde race die het regiedebuut van Olav Mol betekende. Winkelman volbracht zijn debuut met verve en vandaag de dag horen we hem nog steeds bij verschillende autosportevenementen.

Winkelman is een solide commentator. Je kunt hem maar weinig betrappen op fouten en zijn verslag is vooral feitelijk. Hij is vrijwel altijd op de hoogte van het laatste nieuws en de meest recente feiten. Dat is vrij normaal bij klassen waarvan iemand alle races becommentarieert, maar ook wanneer hij invalt bij andere klassen (Formule 2, Formule 3, DTM) weet hij verrassend veel correcte informatie te melden.

Rick is in mijn ogen niet de absoluut beste autosport commentator van Nederland. Maar wat vaststaat is dat hij enorme professional is en volgens mij zijn er weinig vormen van autosport waarbij hij geen commentaar zou kunnen geven. Het zou me dan dan ook niets verbazen dat hij ook de Formule 1 kwalificaties en races van commentaar mag voorzien als Olav Mol eens uitvalt of ermee stopt.

Valtteri Bottas tijdens de vrije training op Monza in 2019. Rick Winkelman en Olav Mol zijn de twee autosport commentatoren verantwoordelijk voor de Formule 1.
De Formule 1 vrije trainingen op vrijdag zijn in handen van Rick Winkelman.

Nelson Valkenburg

De stem van Nelson Valkenburg is bij het grote publiek wellicht iets onbekender. Hij is veel te horen op Eurosport bij de WEC en WTCR races. Dit jaar was hij te horen op RTL7 tijdens de 24 Uren van Le Mans. Hij komt in mijn ogen het beste tot zijn recht bij de endurance races zoals Le Mans.

Het commentaar van Nelson was de afgelopen jaren voor mij reden om naar de betreffende zender te kijken tijdens Le Mans. Hij weet werkelijk alles van de race. Zowel sportief als technisch en reglementair heeft hij overal een antwoord op tijdens de lange afstand klassieker.

Ook de interactie met een collega autosport commentatoren is prettig om naar te luisteren. Le Mans is natuurlijk niet alleen maar 24 uur lang actie en spektakel. Maar Nelson weet het eigenlijk altijd interessant te houden.

Nelson Valkenburg is elk jaar verantwoordelijk voor het verslag van de 24 uren van Le Mans.
Nelson Valkenburg is elk jaar verantwoordelijk voor het verslag van de 24 uren van Le Mans.(Foto: Dutch Photo Agency/Red Bull Content Pool)

Olav Mol

Lang heb ik zitten twijfelen wie de vijfde naam in deze lijst zou worden. Ik heb gekozen voor Olav Mol. For old times sake. Olav Mol is namelijk onbetwist één van mijn jeugdhelden, ongeacht wat je ook van zijn commentaar anno 2019 kunt vinden.

Jarenlang was Olav Mol voor mij dé stem van de zondagmiddag. Noem een willekeurig hoogte of dieptepunt uit eind jaren negentig of uit het vorige decennium, en ik denk dat ik de woorden van Olav kan reproduceren. Er zijn zoveel zaken die kenmerkend zijn voor de beleving van een Formule 1 race. De spanning voor en tijdens de start, de momenten waarvan je weet dat het historische momenten zijn, de finish, de podiumceremonie. Het stemgeluid van Olav was hier voor mij jarenlang onlosmakelijk aan verbonden.

Maar ik zal eerlijk zijn. Anno nu kijk ik geen Formule 1 via Ziggo Sport, maar via F1 TV met commentaar van David Croft en Martin Brundle. Ik doe dat omdat Olav nu niet meer commentaar geeft voor een fan zoals mij. Maar vooral voor de grote groep fans die de sport nu eenmaal heeft aangetrokken. Zoals we onlangs ook al besproken in een post over Ziggo Sport. Toch kan ik me er vaak niet van weerhouden om even terug te luisteren ´wat Olav zei´ van een bepaalde gebeurtenis tijdens de race.

Daarnaast moeten we niet vergeten wat Olav heeft gedaan voor de Formule 1, en misschien wel de algehele autosport op TV in Nederland. Olav is mede verantwoordelijk voor de uitgebreide vorm waarin we de Formule 1 momenteel zien op Ziggo Sport. Wie daarover meer wil weten verwijs ik graag naar zijn boek ´Een leven met Formule 1´. Een boek dat overigens een absolute aanrader is! Vooral als je al fan was voordat Max Verstappen de sport op zijn kop zette.

In meer dan vijfentwintig jaar Formule 1 commentaar maakte Olav Mol veel bijzondere momenten mee. Waaronder de clash tussen Vettel en Webber tijdens de Turkse GP in 2010. (Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool)

Het blijft persoonlijk

Het is een gigantisch cliché. Maar wie prettig commentaar geeft bij een race of een ander sportevenement is vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik probeer met deze post dan ook niet een absolute top van autosport commentatoren te bewieroken, maar kijk vooral naar wie ik graag luister tijdens een race.

Net zoals Nederland miljoenen bondscoaches kent als het gaat om het voetbal, kent Nederland sinds 2016 ook miljoenen teambazen. Als commentator sta je altijd met je kop boven het maaiveld als het gaat om de kritiek die je gaat ontvangen. Mensen kunnen via het internet lekker anoniem hun ongenoegen uitten en gaan hierin te vaak veel te ver.

Daarom leek het me een goed idee om de autosport commentatoren eens van een andere kant te bekijken. Zelf heb ik een tijdje commentaar gegeven bij E-Sports wedstrijden. Daarmee kan melden dat het op ´amateurniveau´ al een hele opgave is. Laat staan wanneer de oren van het hele land gespitst staan! Dus laten we zuinig zijn op onze autosport commentatoren.

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven