Boekrecensie: My Greatest Defeat

De meeste boeken over (auto)sport gaan over de grootste succesverhalen. Het boek van Formule 1 journalist Will Buxton bekijkt de andere kant van succes. Hij bespreekt samen met een twintigtal autosport grootheden de diepste dalen en grootste nederlagen uit hun carrières. My Greatest Defeat is een boek met een bijzondere bundel verhalen. Vrijwel elke grote kampioen bewijst dat er verlies nodig is om de grootste overwinning te kunnen behalen.

Verliezen om te kunnen winnen

In My Greatest Defeat gaat een divers gezelschap aan autosport legendes in gesprek met Will Buxton om te vertellen over hun grootste nederlaag. Zo komen Formule 1 kampioenen Niki Lauda, Alain Prost en Mika Häkkinen aan het woord. Maar ook rally legendes als Carlos Sainz Sr, Sebastien Loeb en Ari Vatanen. Ook aan de andere kant van de oceaan sprak Buxton met grootheden als Rick Mears, Mario Andretti en Jimmie Johnson.

Veel coureurs vertellen over hun grootste nederlaag op sportief vlak. Maar een aantal durft het ook aan om toe te geven dat het pijnpunt in het leven niet sportief was. Niki Lauda vertelt namelijk over een vliegtuig van zijn Lauda Air dat crashte nabij Bangkok. Het voorval raakte hem naar eigen zeggen veel harder dan de beroemde crash op de Nürburgring in 1976.

Ari Vatanen sprak over de nasleep van een rally ongeval in Buenos Aires. Het ongeluk waarbij hij zwaargewond raakte was nog maar het begin van zijn problemen. Jeff Gordon spreekt over hoe het contact met zijn ouders op een dieptepunt belandde terwijl hij de NASCAR kampioenschappen aan elkaar reeg.

Voor vrijwel elke coureur geldt dat een dieptepunt leidde tot de grootste successen. Buxton spreekt veel coureurs die uitgroeien tot meervoudige wereldkampioenen nadat ze door een diep dal gingen. Het boek vertaalt veel verschillende routes naar succes en de donkere zijde die aan dat succes hangt.

Daarmee is My Greatest Defeat een boek met een zwaar onderwerp, maar zeker boeiend om te lezen. Helemaal tussen de vele biografieën waarin alleen maar over de glorie en het succes van een bepaald persoon wordt besproken. Dit was bijvoorbeeld het geval bij de Lewis Hamilton biografie die we onlangs recenseerden.

Het is ook één van de weinige boeken waarin zaken aan het licht komen waar zelfs de meest doorgewinterde autosportliefhebber niet vanaf weet en daarom lectuur dat je niet mag missen!

Over Will Buxton

My Greatest Defeat is het eerste boek van Will Buxton. Hij is al meer dan twintig jaar als journalist actief in de autosport. Buxton is het schoolvoorbeeld van hard werken en schopte het daarmee tot de Formule 1. Hij begon tijdens zijn studie met schrijven voor de website grandprix.com. Dat leidde ertoe dat hij in 2002 kon beginnen met het schrijven voor het officiële Formule 1 magazine. In 2004 ging hij aan de slag als freelancer.

Zo werd hij de persofficier voor voor de GP2 Series en later zelfs ´Director of Communications´. In 2009 werd hij commentator op de world-feed van de GP2- en GP3-Series. Dit bleef hij doen tot 2014 tot het geven van commentaar niet meer te combineren was met zijn werk voor het Amerikaanse NBC. Daar was hij tot 2017 pit-reporter bij Formule 1 en IndyCar wedstrijden.

Momenteel is hij werkzaam bij Liberty Media waar hij items presenteert voor de social media kanalen van Formule 1. Zo presenteert hij het ´Paddock Pass´ item op het Youtube kanaal van F1 en is hij te zien in de Twitter live-show F1 Live. Hij is een graag geziene en enthousiaste presentator die overduidelijk ook het respect van coureurs heeft verworven.