A1GP race op Zandvoort

A1GP: The World Cup of Motorsport

Autosport is vaak gebaseerd op een systeem waarin teams en coureurs het individueel tegen elkaar opnemen. Een kleine tien jaar geleden was er echter een veelbelovende raceklasse die werkte op basis van landenteams. De A1GP maakte met name in Nederland heel wat los. Voor het eerst kwam het oranje gevoel boven bij autosportfanaten. Autosport Uitgelicht blikt terug op een veelbelovende raceklasse dat uiteindelijk ten onder ging.

Het Jos Verstappen effect

Eind jaren negentig en begin jaren nul maakte Jos Verstappen Nederland enthousiast voor de Formule 1. In 2003 reed ´Jos the Boss´ zijn laatste seizoen in de koningsklasse van de autosport met Minardi. Daarna wist hij geen stoeltje meer te veroveren.

Zijn Formule 1 pensioen viel samen met de opstartperiode van de A1GP klasse. In de klasse stonden niet de coureurs centraal, maar teams gebaseerd op nationaliteiten. Ook Nederland had een inschrijving onder de vlag van Racing For Holland. Jan Lammers runde het team als teambaas en wist Jos Verstappen aan te trekken als stercoureur.

Verstappen had jarenlang de grootste fanclub van alle Formule coureurs. Zo kwam het dus dat de aandacht voor de A1GP meteen groot was in Nederland. RTL7 verwierf de uitzendrechten voor de klasse waardoor alle kwalificaties en races gratis te zien waren via het open net.

Stercoureur tijdens het eerste seizoen: Jos Verstappen.
Stercoureur tijdens het eerste A1GP seizoen: Jos Verstappen.

Veelbelovende start

Vijfentwintig landenteams gingen in september 2005 van start. Het format bestond uit twee races per raceweekend, een sprintrace en een langere hoofdrace. De startopstelling werd bepaald door vier kwalificatiesessies. Twee voor de sprintrace, en twee voor de hoofdrace. De wagens waarmee men in actie kwam waren gelijkwaardig aan elkaar.

Het circuit van Brands Hatch was gastheer van de eerste races in de A1GP. Nelson Piquet Jr. (toen nog niet bekend van Crashgate) won beide races voor Team Brazilië. Hoewel Brazilië goed uit de startblokken schoot, was het een eenmalige vertoning. Team Frankrijk domineerde het seizoen en won glansrijk de World Cup of Motorsport. Hoewel er dominantie was aan de kop van het veld, profileerde de A1GP zich als een competitieve klasse.

Geholpen door een aantal ietwat kunstmatige ingrepen was er elke race voldoende te beleven. De powerboost gaf coureurs een aantal keer per race (vier keer in de sprintrace, en acht keer in de hoofdrace) meer vermogen om ze te kunnen inhalen of verdedigen. Ook was er een verplichte pitstop in de sprintrace, en twee verplichte stops tijdens de hoofdrace.

Team China tijdens A1GP race op Zhuhai.
Met name tijdens de eerste seizoenen van de A1GP een populaire klasse in Nederland.

Jeroen Bleekemolen de held van Nederland

Toch was het niet Jos Verstappen die de Nederlanders op de banken kreeg. Hij won in het eerste seizoen op knappe wijze een race in Durban. Toch kwam er kort voor het tweede seizoen een eind aan de samenwerking tussen Verstappen en Team Nederland. Ruzie om geld was voor Verstappen voldoende reden om eruit te stappen. Dat allemaal vlak voor een groots aangekondigde ronde van de A1GP op Zandvoort.

Reserverijder Jeroen Bleekemolen werd zodoende naar voren geschoven om Verstappen op te volgen. Zandvoort kleurde voor het eerst oranje en Bleekemolen wist zowaar de race bijna te winnen. Hij gokte echter verkeerd nadat regen de race volledig op zijn kop zette. Maar Nederland had voor het eerst kennis gemaakt met het oranje gevoel bij een autosport evenement.

Jeroen Bleekemolen tijdens de race op Zandvoort.
Jeroen Bleekemolen tijdens de A1GP race op Zandvoort.

Ondergang van de A1GP

Tussen 2005 en 2009 werden er titels binnengehaald door Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en Ierland. In 2008 werd het geliefde Lola chassis waarvan men gebruik maakte aan de kant gezet voor een chassis van Ferrari (gebaseerd op de succesvolle F2004 Formule 1 bolide). Ook de motoren wisselden van Zytek naar Ferrari.

Voor openingsrace van het seizoen 2009-2010 zou de klasse afreizen naar het Surfers Paradise circuit in Australië. Het kwam er echter nooit van. De openingsrace werd gecanceld, net als de races in China en Maleisië. De seizoensafsluiter zou plaatsvinden op het TT Circuit in Assen, maar deze datums op de kalender werden overgenomen door de Superleague Formula.

Het seizoen 2009-2010 zou nooit van start gaan. Financiële problemen waren de hoofdredenen van het instorten van de klasse. Zo leverde Ferrari geen motoren meer door het uitblijven van betalingen.

Jeroen Bleekemolen tijdens het laatste A1GP seizoen.
Jeroen Bleekemolen tijdens het laatste A1GP seizoen.

Format met landenteams blijft interessant

Na het verdwijnen van de A1GP waren er nog verschillende (mislukte) pogingen om een format met landenteams van de grond te krijgen. De Superleague Formula switchte van teams gebaseerd op voetbalploegen naar landenteams, maar ging vrijwel meteen daarna failliet.

Daarna was er nog een plan om een soort doorstart te maken als A10 GP, maar dit vond nooit doorgang. In 2014 kwamen de oude Lola-Zytek bolides weer van stal in de Formula Acceleration 1 series. Na één seizoen in de luwte van de autosport (en één slecht bezochte ronde van het kampioenschap in Assen) kwam er ook een eind aan dit initiatief.

Geen landenteams format, maar de ex-A1GP Ferrari bolides zijn in Zuid Afrika terecht gekomen. Daar probeert men al een tijd de AFRIX serie van de grond te krijgen. Ook hier waren er al financiële problemen voordat er maar een meter gereden was. Op slechts een aantal demonstraties en testsessies na komt er vooralsnog weinig van de AFRIX serie terecht.

In 2020 wil men weer een poging doen om de AFRIX serie aan het racen te krijgen. De zoveelste poging…

Alex Yoong in actie voor team Maleisië.

Foto credits:

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven